Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Vill få fler tjejer teknikintresserade med hjälp av Youtube-stjärna

Publicerad: 11 Februari 2016, 15:24

Teknikföretagen vill få fler tjejer att söka tekniska utbildningar. Därför tar de hjälp av Youtube-stjärnan Therese Lindgren. Byrån bakom konceptet är Volontaire.


Ämnen i artikeln:

VolontaireReklambyråerUnited ScreensTeknikföretagenYoutube

Teknikföretagen har anlitat Volontaire som ny reklambyrå. Det första uppdraget blev att skapa en kampanj som får fler kvinnor intresserade av teknik och att söka tekniska utbildningar. Lösningen blev miniserien "Therese testar teknik" med Youtube-stjärnan Therese Lindgren. Det första avsnittet, som publicerades i veckan, har redan fått över 200 000 visningar.

– Det är inget nytt att teknikindustrin behöver fler kompetenta medarbetare, i synnerhet kvinnor. Men teknik uppfattas idag som ett 'killval' och den föreställningen sätts väldigt tidigt. Detta måste vi bryta och då är Therese en utmärkt förebild eftersom hon utmanar fördomarna om vem som kan intressera sig för teknik, säger Amelie von Zweigbergk, verksamhetsansvarig för kompetensförsörjning på Teknikföretagen, i ett pressmeddelande.

Therese Lindgren är en etablerad profil i sociala medier med 300 000 prenumeranter på Youtube och 450 000 följare på Instagram. Valet av talesperson grundar sig i hennes trogna följarskara som är helt rätt målgrupp – unga tjejer.

– Therese har lika många prenumeranter på YouTube som det finns högstadieelever i hela Sverige. Hon är en egen mediekanal för de yngsta i Sverige, speciellt tjejer. På några få timmar har första avsnittet nått och engagerat över 200 000 ungdomar. Om bara en bråkdel av dem slås av tanken att teknik är skoj och något de skulle vilja syssla med, så är det fantastiskt, säger Christian Åkerhielm, PR-strateg på Volontaire.

Kampanjen har skapats genom ett samarbete med United Screens.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.