Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråval
Publicerad: 7 oktober 2019, 07:53
Världens största tillverkare av knäckebröd Wasa har försäljning i över 40 länder. Nu får Forsman & Bodenfors det strategiska ansvaret för att stärka varumärket globalt.
– Vi är glada över att Wasas varumärkesresa tar nästa steg tillsammans med Forsman & Bodenfors. Med sin unika kombination av strategi, kreation och känsla för kommunikation både i Sverige och globalt, har de visat att de är rätt partner för oss, säger Theresa Murcia, global marketing director på Barilla Group för Wasabröd i en kommentar.
Samarbetet omfattar alla Wasas marknader globalt och hela produktportföljen, från Husman till Sandwich.
– Alla svenskar har en relation till Wasa och deras knäckebröd, de är ett av de verkligt ikoniska, svenska varumärkena. Vi ser väldigt mycket fram mot att både stärka Wasabröd hemma i Sverige, men också etablera dem tydligare internationellt, säger Silla Levin, vd Forsman & Bodenfors i Sverige i en kommentar.
Sedan 20 år tillbaka är Wasa en del av den italienska Barilla-koncernen och har bagerier i Filipstad och i tyska Celle. De största marknaderna för Wasa, utanför Sverige, är övriga Norden och Tyskland tätt följt av Polen, Nederländerna, Frankrike och USA.