Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Zlatan handplockade F&B

Publicerad: 16 Februari 2015, 14:10

Zlatan visar upp bringan för World Food Programme.

Forsman & Bodenfors ligger bakom succékampanjen 805 Millions Names med Zlatan Ibrahimovic för FN:s World Food Programme. Efter reklamfilmen för Volvo Cars valde fotbollsstjärnan anlita byrån på nytt. – Det verkar som om han var rätt nöjd med resultatet, säger projektledaren Hans Andersson till Resumé.


Ämnen i artikeln:

New LandBe OnZlatan IbrahimovićForsman & BodenforsMatter

I lördags eftermiddag spelade Paris Saint Germain mot Caen i franska ligan. Efter bara två minuter gjorde Zlatan Ibrahimovic ett konstmål och firade genom att dra av sig tröjan. Hela hans överkropp var proppfylld av nya tatueringar med olika namn.

Igår höll den svenska stjärnan en presskonferens där allt fick sin förklaring. Som frontfigur för FN:s World Food Programme vill han ge en röst åt alla de barn som lever i fattigdom.  
– Efter målet i andra minuten visade jag upp 50 nya namn skrivna på min kropp. Namn på människor jag aldrig träffat men som ändå är viktiga för mig. 50 namn av de 805 miljoner människor som lider av hungersnöd i världen i dag. Det här är en katastrof. Låt världen veta, sa Zlatan i sin app Zlatan Unplugged.

Samtidigt lanserades filmen som i skrivande stund har över 1,2 miljoner startade strömmar på Youtube. Bakom produktionen står Forsman & Bodenfors – som också gjorde Zlatan-filmen för Volvo Cars.  
– Zlatan kontaktade oss och bad oss göra det, svarar byråns projektledare Hans Andersson i ett mejl på frågan om hur de fick uppdraget för World Food Programme.

Hur kopplades Zlatan in?
Marina Catena på World Food Programme kontaktade honom via Helena (Seger, Zlatan sambo) för två år sedan.

När påbörjades arbetet?
– Vi började för snart ett år sen, men full fart kanske sen efter sommaren.   

Filmen har producerats av New Land Film och pr-lanseringen har gjorts i samarbete med Matter. Seedingbyrån Be On / AOL liksom Lundgren & Lindqvist har också bidragit med pro-bono-stöd för att göra kampanjen möjlig.

Hans Andersson vill inte svara på hur planering av när Zlatan Ibrahimovic skulle dra av sig matchtröjan gick till. Enligt Resumés källor var tanken att han skulle visa upp sin tatuerade torso vid pausvilan ifall han inte gjort mål innan dess. Men så blev alltså inte fallet.

Vad säger du om genomslaget hittills?
– Det är fantastiskt! De flesta stora media runt om i världen har redan gjort väldigt positiva jobb på projektet och viralt så överträffar det alla förväntningar så här långt. Mycket också tack vare hjälpen från BeOn/AOL, säger Hans Andersson.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev