Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Facebook highlights

Presenteras av Facebook

Ta hjälp av Facebooks expert: Sista hjälpen med julkampanjen

Publicerad: 8 November 2019, 15:22

Vi julshoppar allt tidigare – och gärna med mobilen. Elin johansson, Creative Agency Partner på Facebook, berättar hur byråer kan hjälpa annonsörerna att i sista stund lyckas med sin marknadsföring inför julen.


– Det finns många saker att tänka på, men främst bör man förstå hur människor idag beter sig när det kommer till shopping, och hur de beteendena förändrar sig just kring julhelgerna, säger Elin johansson, Creative Agency Partner på Facebook

Studier har visat att vi blir klara med vår julshopping tidigare för varje år. Numera startar hela 21 procent sina inköp redan i början av november, och 11 procent är helt färdiga i mitten av samma månad.

– Därför blir det allt viktigare att man planerar sina kampanjer tidigt, men om man inte har gjort det, så finns det en del saker som går att tänka på även nu. Det är inte för sent.

– Byråerna spelar en viktig roll här, det är de som kan de långtgående trenderna, och har insikter om olika branscher och hur konsumenter beter sig.

Elin Johansson tror att många byråer fortfarande får frågan av kunder hur de ska aktivera sig innan jul.

– Har ni redan arbetat ut en varumärkes­kampanj, se till att säkerställa att det finns enheter som tappar in på människors beteende på plattformarna.

Mobilerna har förändrat allt

Introduktionen av smartphones är en av de största tekniska revolutionerna som skett, och en stor anledning till att människor har förändrat sina köpmönster.

Och inte nog med att konkurrensen är stor från andra företag – nu måste du som annonsör dessutom tävla om uppmärksamheten med mottagarnas familjer och vänner, som publicerar engagerande innehåll i olika sociala medier.

Gäller att vara snabb

Som annonsör blir det därför viktigt att både vara snabb och relevant.

– Det gäller att fånga användarnas intresse direkt, på ett par få sekunder, annars skrollar de vidare till nästa inlägg. Det är särskilt viktigt kring just jultider, då många företag har liknande budskap och erbjudanden.

Hur gör man det på bäst sätt?

– Se till att leverera ditt budskap direkt, vänta inte till 15 sekunder in i din video. Tyvärr flyttas ofta kampanjer direkt från TV till mobilen, och det blir inte så lyckat. Gör istället något oväntat som får tittar­en att stanna upp och se lite mer. Lego gjorde det på ett intressant sätt när de introducerade sin bot Ralph, som hjälper kunderna att hitta rätt julklappar. Det var inte bara en iögonfallande idé, utan den skapade också ett faktiskt värde som byggde både varu­märkesigenkänning och konvertering.

Inför julen bör man även tänka på att de traditionella målgrupperna oftast kastas om – eftersom de flesta inte köper julklappar till sig själva.

– Vi kan exempelvis se att kvinnor är mer representerade som teknik­konsumenter kring helgerna än övrig tid på året. Dessa insikter är intressanta att ha med redan i idéutvecklingen för att skapa relevant kommunikation i rätt tid. För vi vet också att det inte är bra att överdriva den manuella målgruppsstyrningen, utan istället låta annonssystemet hitta de personer som är mest relevanta för er kampanj, baserat på det kreativa materialet ni skapat.

Har du något tips på hur man kan använda Facebooks olika verktyg för att lyckas med sin julkampanj?  

– Ett tips är att använda sig av format som Collection Ads och Instant Experience, där det går att kombinera inspirerande varumärkesupplevelser med konkreta och dynamiska produkt­erbjudanden, men också Stories, som är ett av våra snabbast växande format. Formatet tillåter både inspiration och interaktion med målgruppen, oavsett var i köpresan man befinner sig.

– Stories är ett lekfullt format som kan förstärka idén och möjliggöra för varumärken att sticka ut i bruset. Dels genom formatet i sig, men också genom mer interaktiva annonsmöjligheter såsom omröstningsannonser. Vet ni inte var ni ska börja kan ni inspireras av andra varumärken och testa själva i vår Creative Hub. Än finns det fortfarande lite tid kvar innan jul!

Läs mer i vår Holiday Marketing Guide 

Artikeln presenterades av Facebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.