Makro
World Economic Forum: De blir reklammarknadens vinnare i krisen
Publicerad: 10 juni 2020, 09:07
Foto: Eleni Afiontzi/Unsplash
Förändrade konsumentbeteenden, minskade budgetar och ett ökat intresse på nätet. World Economic Forum har sammanställt hur reklamindustrin har påverkats av coronaepidemin – och vem som går som vinnare ur den.
Innan coronaepidemin skakade om världsekonomin spåddes marknaden för reklam växa till att omsätta 865 miljarder dollar fram tills 2024, en ökning från 646 miljarder dollar 2019.
Nu är verkligheten en annan.
Det är den internationella organisation World Economic Forum som tagit fram en sammanställning om hur coronaviruset påverkat reklammarknaden. Och konsekvenserna kan mycket väl påverka reklamindustrin mer än finanskrisen 2008. Under det första kvartalet var den årliga omsättningen ner 15 procent i Kina, 7 procent i Tyskland och 12 procent i Frankrike, enligt data från Publicis.
Men förändrade beteendemönster har också fått marknaden att skifta fokus. Medan OOH, bio och printreklam har fallit som en sten – för vem vill betala för reklamutrymme för en obefintlig publik? – har intresset för digital reklam ökat. Den rådande karantänen i många länder har fått tv-tittandet och digital konsumtion, som streaming, sociala medier och spelande, att klättra. Faktum är att Facebook och Google under det första kvartalet omsatte mer än förväntat.
Samtidigt har krisen fått flera varumärken ritat upp en ny strategi. Data från IAB visar att 73 procent av marknadsförare har ändrat eller utvecklat nya tillgångar, och över hälften av dessa fokuserar mer på att kommunicera bolagets uppdrag.
Ett exempel på ett bolag som ställt om är dagligvarujätten Unilever.
– På en bred front upplever vi en förändring i konsumenternas beteenden. Vi vet att livet spenderas allt mer på nätet under denna pandemi, vilket har lett till en ökning av digital anpassning och e-handel. Tid spenderad på särskilda mediekanaler har ökat under nedstängningen, så vi anpassar oss efter dessa förändringar och flyttar fokus till in-home kanaler jämfört med OOH, säger Conny Braams, Chief Digital and Marketing Officer, sammanställningen.
Pandemin kommer förmodligen att omforma industrin också på lång sikt, skriver sammanställningens författare. Konsumenternas beteendeförändringar kommer tvinga marknadsförare att tänka om, och utmejsla nya sätt att bygga varumärken.
– Företag kommer att inse att det aldrig har funnits ett bättre tillfälle att pitcha idéer som omfattar riktig förändring. Folk kommer att vara mer öppna och vi kommer att se förändring inom bolag i en takt som aldrig innan. För de med inflytande på bolagen kommer det att bli radikalt billigare att göra detta än för några månader sedan, säger Brian Wieser, Global President, Business Intelligence på GroupM.
Att reklamkonsumtionen på digitala plattformar står sig starkare genom pandemin än inom andra kategorier lär stärka dem på två vis. Dels kommer de att återhämta sig snabbare ur krisen, dels har coronaepidemin gett dem data om hur konsumenter beter sig i en kris. Och i en industri där alla spelare försöker förstå dessa beteenden har dessa plattformar en fördel framöver, slår sammanställningen fast.