Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

1500 svenska marknadsförare har blivit av med jobbet sedan mars

Publicerad: 14 September 2020, 12:36

Enligt nya siffror från Arbetsförmedlingen har drygt 1500 personer som jobbar med marknadsföring och reklam berörts av varsel sedan pandemins inledning.


Pandemin och den efterföljande lågkonjunkturen har fått stor inverkan på anställda inom marknadsföringsbranschen. Resumé har sedan i mars vid flertalet tillfällen rapporterat om nedskärningar och varsel på flera av Sveriges största byråer, varslen har naturligtvis även drabbat marknadsavdelningarna. 

LÄS MER: Prime varslar 25: ”Inte en av de ljusaste dagarna”

Nu visar en ny sammanställning, på uppdrag av Resumé, från Arbetsförmedlingen att totalt 1500 personer inom reklam, marknadsföring och informationstjänster blivit berörda av varsel sedan i mars. Kategoriseringen, som följer så kallade SNI-koder, är dock något trubbig och omfattar inte alla personer som jobbar i branschen. 

LÄS MER: Stendahls varslar en femtedel av personalen

Parallellt med varselutvecklingen har antalet som via Arbetsförmedlingen i första hand söker jobb inom marknadsföring ökat från 2167 till 3326. Samma siffra för informatörer, kommunikatörer och pr-specialister har ökat från 1260 till 1798. Antalet arbetssökande inom kategorierna är dock något lägre än i juli. Inte heller här är siffrorna heltäckande för antalet arbetssökande då många inom branschen söker jobb via andra kanaler.

LÄS MER: Rekryterare spår oviss arbetsmarknad: ”Permitteringarna kommer förvandlas till varsel”

Företag har en skyldighet att lämna varsel om minst fem anställda på grund av arbetsbrist eller annat riskerar att bli av med jobbet. Alla som varslas förlorar dock inte jobbet. Siffrorna ovan syftar dock till de varsel som verkställts.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.