Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

5G hårdnar kampen inom telekom: ”Tydligt hur kampanjerna haft en positiv effekt”

Publicerad: 9 december 2021, 14:15

Allt fler konsumenter påverkas av telekomoperatörernas 5G-reklam, visar en färsk undersökning från revisions- och konsultbolaget Deloitte.


Ämnen i artikeln:

DeloitteTeknik

På bara ett år har antalet 5G-användare i Skandinavien mer än fördubblats sedan 2020. I takt med att kunskapen om tekniken ökar får också konspirationsteorierna om olika typer av risker med 5G mindre utrymme. Detta enligt en ny rapport från revisions- och konsultbolaget Deloitte som tydligt indikerar att konsumenterna är mer påverkbara för telekombolagens 5G-reklam.

– De största operatörerna har uppenbarligen lyckats hitta formlerna för att kunna övertyga konsumenterna om fördelarna med 5G. Det är tydligt hur dessa kampanjer har haft en positiv effekt och att konsumenternas iver att byta nätoperatörer baserat på 5G-täckning ökar, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte i ett pressmeddelande. 

Deloittes rapport Digital Consumer Trends 2021 – the Scandinavian Cut visar att över elva procent av konsumenterna i Skandinavien kommer att använda 5G under 2021 – en fördubbling jämfört med 2020 då andelen var fem procent. I Sverige har användandet ökat från sex procent förra året till tio procent i år. Och trots att utrullningen av 5G fortfarande befinner sig på ett tidigt stadium verkar utvecklingen vara ett tecken på att allt fler konsumenter inser värdet av 5G-teknik.

Omkring 23 procent av de skandinaviska konsumenterna uppger att de skulle byta nätoperatör baserat på deras 5G-täckning, vilket borde öka pressen på telekomoperatörerna.

Det är också yngre målgrupper som är mest angelägna om att övergå till 5G – 35 procent av konsumenter mellan 18 och 24 år uppger att de skulle byta nätoperatör baserat på 5G-täckning. Förändringsviljan minskar med åldern. 

Enligt rapportförfattarna borde kommunikationen av utbyggnad och planer för olika tjänster inom 5G vara en topprioritering för telekomoperatörerna.

54 procent av konsumenterna tror att de kommer ha en bättre nätverksanslutning med 5G än med 4G. Denna andel är 12 procentenheter högre än 2020. Ändå är den upplevda kunskapen om 5G låg – drygt hälften (56 procent) av konsumenterna i undersökningen uppger att de inte vet tillräckligt om 5G. Andelen har dock minskat med 6 procentenheter från förra året. 

– Det finns alltså fortfarande en efterfrågan på kampanjer som fokuserar på att informera konsumenterna. Däremot är skandinavernas rädsla och oro kopplat till 5G relativt låg. I den globala undersökningen såg vi att andelen konsumenter som uppgav att de kände oro över 5G låg på cirka 30 procent i flera länder. I Skandinavien uppger endast 12 procent att de misstänker att 5G innebär en hälsorisk, kommenterar Jonas Malmlund.

 

Fakta om undersökningen

I Digital Consumer Trends 2021 – the Scandinavian Cut (tidigare Global Mobile Consumer Survey – the Nordic Cut) undersöker Deloittes TMT-specialister digitala trender bland användare i Sverige, Norge och Danmark. Årets rapport baseras på totalt 4 000 respondenter i Skandinavien.

Temat 5G är ett av flera som undersöks i rapporten – den behandlar allt från streamingvanor och dataskydd till nya tekniska gadgets och ändrade nyhetsvanor.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

DeloitteTeknik

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.