Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Amazon är nu världens största annonsör

Publicerad: 7 december 2020, 10:41

Foto: Amir Nabizadeh / TT

För andra gången sedan 1987 kan Procter & Gamble inte längre titulera sig världens största annonsör.


Ämnen i artikeln:

AmazonProcter & Gamble

Varje år rankar den amerikanska branschtidningen AdAge världens största annonsörer. Eftersom datainsamlingen är omfattande och årsredovisningarna släpande kommer rapporterna först mot slutet av det efterföljande året. Nu är de klara med siffrorna för 2019. De visar att FMCG-koncernen Procter & Gamble för endast andra gången sedan 1987 får se sig övertrumfade, den här gången av Amazon (2017 spenderade Samsung mer). Totalt la techjätten under 2019 11 miljarder dollar på annonsering, en ökning med 34 procent i jämförelse med föregående år. Amazons försäljning ökade i sin tur med 20 procent till 281 miljarder dollar. Som jämförelse är det sju gånger mer än vad Facebook investerade. 2018 var Amazon ”bara” världens femte största annonsör.

Procter & Gamble landar på en andraplats med 10,7 miljarder dollar i medieinvesteringar medan L'Oreal placerar sig på tredjeplatsen med 10,3 miljarder dollar.

Världens största annonsörer (miljarder dollar)

1. Amazon (11)
2. Procter & Gamble (10,7)

3. L'Oreal (10,3)
4. Samsung (9,7)
5. Unilever (8,1)

6. Comcast (7,6)
7. Nestlé (7,4)
8. LVMH (7,0)

9. Alphabet/Google (6,8)

10. AT&T 6,1

 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AmazonProcter & Gamble

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.