Rapporter
Brieferna är för dåliga – en tredjedel av marknadsföringsbudgeten riskerar slösas bort
Publicerad: 15 oktober 2021, 12:24
Foto: Filograph
Nästan en tredjedel av marknadsföringsbudgetar riskerar att slösas bort, enligt ny forskning. Anledningen? Illa skrivna briefs.
Det är resultatet av en global studie gjord av Betterbriefs, som kommer presentera den fulla rapporten senare i dag på Effworks 2021. Studien har inkluderat över 1700 marknadsförare från fler än 70 olika länder.
Respondenterna i studien menar att de briefer som görs ofta är illa skrivna, och 69 procent av marknadsförare och 73 procent av byråer menar att det krävs omskrivningar allt för ofta. Enligt studien så riskerar en tredjedel av budgeten att gå åt omskrivningar eller slösas på felriktat arbete, skriver Warc.
Studien visade också att marknadsförare och byråer inte har samma bild av kompetensen. Bland annat kommer man fram till att nästan 80 procent av marknadsförare tycker att deras briefer är tydliga och strategiska – bara 5 procent av kreativa byråer håller med.
Samtidigt håller både marknadsförare och byråer (89 och 86 procent) med om att det är utmanande att skapa bra innehåll utan en tydlig och välskriven brief. 90 respektive 92 procent anser att briefen är ”det mest värdefulla och mest försummade” verktyget för att skapa marknadsföring.
Matt Davies och Pieter-Paul von Weiler, som ligger bakom Betterbriefs, säger att det behövs en välinformerad diskussion om briefs - som bör vara direkta och inspirerande, snarare än förvirrande.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.