Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Ditt år på Spotify avslöjar din personlighet

Publicerad: 12 December 2019, 14:32

Veckans Beteendebanken handlar om varför Jeff Buckley tycks gå hem hos de med höga nivåer av empati medan systematiker föredrar heavy metal och punk.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Förra veckan släppte Spotify sin traditionsenliga sammanställning ”Spotify Wrapped”. Precis som varje år kunde vi med glädje – och kanske lite skam – ta del av vilka låtar och artister som gått varma i våra hörlurar. Många delade snabbt med sig av sina mest lyssnade låtar på sociala medier, ofta med brasklapp för en del guilty pleasures. En rolig och ganska harmlös grej att dela med sig av, kan man tycka. Men faktum är att du kan ha avslöjat en hel del om din personlighet på kuppen.

Vad säger forskningen?

En studie som genomfördes för ett par år sedan har kunnat visa att musiken vi gillar kan visa om vi är mer empatiska eller systematiska i vårt tankesätt. Forskarna som genomförde studien ville undersöka om musikpreferenser kan förklaras av olikheter i hjärnan.

Studien bestod av enkätsvar från över 4000 personer och utgjordes av två delstudier. I en av studierna fick deltagarna först besvara enkätfrågor som mätte empati respektive systematiskt tänkande och därefter betygsätta olika musikgenrer.

Resultatet visade att individer som hade höga nivåer av empati föredrog mer avslappnad och melodiös musik med låg energi, känslomässigt djup och vemod. Till exempel genrer som R&B, soft rock och singer-songwriter. Här var Norah Jones och Jeff Buckley stora favoriter. Personer som hade en mer systematisk kognitiv stil uppskattade generellt mer intensiv musik, exempelvis punk, heavy metal och andra hårdrocksgenrer. De föredrog även musik med ett mer intellektuellt djup och komplexitet, något som exempelvis kännetecknar avantgardistiska klassiska genrer.

Sedan fanns det så klart deltagare som hamnade mellan de två olika kognitiva stilarna och därmed uppskattade musik som spann över en bredare skara musikgenrer jämfört med de två andra tankesätten.

Och vad betyder det?

Förklaringen bakom resultatet är inte helt fastställd men det finns några spekulativa hypoteser kring biologins roll när det gäller vår musiksmak. Till exempel finns en teori om att hormonet prolactin utsöndras i högre nivåer hos empatiska personer som lyssnar på lugn och känslomässig musik. Hormonet bidrar till välmående känslor som lugn och tröst.

Att mer systematiskt lagda personer föredrar mer intellektuell och komplex musik finns det neurobiologiska bevis för. De regioner i hjärnan som är inblandade i processer relaterade till kognitiv kontroll, övervakning och feldetektering är större hos dessa individer. Dessa mer analytiska delar i hjärnan kan vara associerade med preferens för musik som är mer komplex och dynamisk eftersom den utgör en intellektuell utmaning.

Ännu så länge är detta dock bara hypoteser, som fortfarande behöver forskas vidare på. Men det finns i alla fall tydliga tecken på att musiksmak kan säga en del om personlighet. Så om det finns nån du vill lära känna bättre, kolla om hen delat sin Spotify-statistik så borde du få ett par ledtrådar.

Källa:

Greenberg, D. M., Baron-Cohen, S., Stillwell, D., Kosinski, M., & Rentfrow, P. J. (2015). Musical Preferences are Linked to Cognitive Styles. PLoS ONE, 10(7).

Huron, D. (2011). Why is sad music pleasurable? A possible role for prolactin. Musicae Scientiae, 15(2), 146–158.

Lai, M. C., Lombardo, M. V., Chakrabarti, B., Ecker, C., Sadek, S. A., Wheelwright, S. et al. (2012). Individual differences in brain structure underpin empathizing–systemizing cognitive styles in male adults. Neuroimage, 61(4), 1347–1354.

Beteendebanken är ett samarbete mellan Resumé och kommunikationsbyrån Rodolfo.

Ludwig Jonsson

Beteendebanken är ett samarbete mellan kommunikationsbyrån Rodolfo och Resumé.

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.