Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Förtroendet för regeringar och medier minskar – rekordhög oro för falsk information

Publicerad: 19 januari 2022, 11:14

Richard Edelman

Foto: Photo by Michael Wuertenberg, Copyright by World Economic Forum

Pr-jätten Edelmans årliga rapport ”Edelman Trust Barometer” släpptes i veckan och visar att människor generellt har lägre tillit för samtliga institutioner. Högst förtroende har näringslivet.


Ämnen i artikeln:

Edelman

Över 36000 personer på 28 olika marknader svarade i undersökningen. En röd tråd är att tilliten har minskat för alla institutioner, såväl företag som välgörenhet, regeringar och medier. Förtroendet för regeringars förmåga att göra rätt sak har rasat, från 65 procent i maj 2020 till 52 procent enligt den senaste mätningen, det skriver Prweek. 

Samtidigt som tilliten till dessa minskar, ökar också misstron. Enligt rapporten så är 63 procent övertygade att företagsledare medvetet vilseleder dem, vilket är en ökning på 7 procentenheter sedan förra mätningen. 67 procent tror samma sak om journalister (2020: 59 procent), och 66 procent om regeringschefer (2020: 57 procent). 

Enligt Edelmans vd, Richard Edelman, beror resultaten på ökade politiska klyftor och större rädsla för att institutioner misslyckas med att göra skillnad. Covid-pandemin och klimatförändringar är tydliga exempel på områden där ledare inte har gett intryck av att göra skillnad.

– I demokratierna tror ingen att läget kommer förbättras inom fem år. Majoriteten tror att de kommer att förlora jobbet, antingen på grund av pandemin eller automatisering. Men eftersom företag har störst tillit, finns det möjligheter för dem, säger han.

Tillit i olika institutioner 2021 (2020)

Näringsliv/företag: 61 procent (62 procent)

Välgörenhetsorganisationer: 59 procent (62 procent)

Medier: 50 procent (56 procent)

Regering/staten: 52 procent (65 procent)

Enligt rapporten anser hela 81 procent att vd:ar bör visa sig, personligen, när de diskuterar samhället och vad deras företag har för positiv inverkan. Det är både en möjlighet och en skyldighet för företag att sätta syfte och samhällsfrågor i fokus. 

– Det finns ett vakuum, som är skapat av regeringars oförmåga. Historiskt sett tror man att regeringen kan hantera samhällsfrågor, men de gör de inte: då måste näringslivet kliva in.

Det ska dock sägas att tilliten är trogen närhetsprincipen. 77 procent av respondenterna litar på sin egen arbetsgivare mer än näringslivet generellt, och 65 procent litar mer på den egna arbetsgivarens kommunikation än andra källor.

Samtidigt rankas välgörenhetsorganisationer och företag som mer kompetenta och etiska än både medier och regeringar. Respondenterna önska att se mer, inte mindre, engagemang i samhällsfrågor som klimat, ekonomisk ojämlikhet, omskolning av arbetskraft, sjukvård, information och rättvisa. Och majoriteten vill se just näringslivet visa mer engagemang.

LÄS OCKSÅ: Edelman inleder dialog om klimatåtgärder – kritiseras av klimatorganisation 

Nästan hälften av respondenterna ser regeringen och journalister som splittrande aktörer i samhället och oron för ”fake news” och falsk information är på en all-time high, 76 procent.

Dock, noterar David Bersoff, med titeln SVP and Head of Global Thought Leadership Research på Edelman, att det inte betyder att näringslivet ses som en hjälte. På grund av näringslivets historik så ses det snarare som det bästa alternativet för att hantera problem som regeringen inte klarar av.

– Det råkar bara vara den sista mannen som är kompetent, så en oro är att regeringen kommer in och hamrar på företag med regleringar, säger David Bersoff till Prweek.

– En annan är att företagen går för långt och blir för ”woke”. Men den största risken är att inte göra någonting.

LÄS OCKSÅ: Unilever satsar på syfte och hållbarhet – anklagas för att tappa greppet

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Edelman

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.