Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Hälften av alla konsumenter är på Amazon

Publicerad: 25 Juni 2020, 13:35

Marknadsföringsinstitutet Warc har släppt en ny rapport med flera intressanta data över konsumenternas förändrade beteende under coronakrisen.


Ämnen i artikeln:

DisneyInstagramAmazonWarc

Hur världen kommer att se ut efter corona har blivit den nya tiotusenkronorsfrågan. Det lär dröja innan vi får svaret, men redan nu har en rad olika undersökningar följt hur våra beteenden förändrats under krisen. 

Det är marknadsföringsinstitutet WARC som har samlat statistik om hur våra vanor har förändrats under krisen. 

Till exempel visar konsumenter redan nu tendenser på högre krav om att framtida konsumtion ska öka deras välmående. Det enligt data från Dentsu Aegis Network, som slår fast att 63 procent kommer att lägga fokus på dessa krav framöver. Datan är insamlad i 22 länder, bland annat Danmark och Norge – men inte Sverige. 

Onlineshoppandet har av naturliga skäl ökat under tiden då städer befunnit sig i en så kallad ”lockdown”, eller då människor uppmanats till hemmakarantän. Det har resulterat i flera nya beteenden. Bland annat visar data på att flera nu är villiga för att betala för journalistik online. Det är ett särskilt glädje i ljuset av att printannonseringen fallit med en femtedel under året. 

Foto: Warc

Men onlineshoppandet har också konsumenterna dragits till e-handelsjätten Amazon. Enligt data från Wunderman Thompson Commerce får 52 procent av alla onlineshoppare produktinformation genom Amazon. I kontrast till det hittar enbart 18 procent inspiration via varumärkessajter. Statistiken baseras på data från Australien, Italien, Singapore, Förenta Arabemiraten, Storbritannien och USA. 

En app som var på väg upp, och som lär ha fått sig ett rejält lyft av coronaepidemin, är Tiktok. Här slår data från Qustodia fast att barn i åldern fyra till 15 nu spenderar lika mycket tid på Youtube, som de gör i den kinesiska appen. Statistiken baseras på data från Spanien, Storbritannien och USA. Instagram är också mindre populärt i Storbritannien och USA, men desto mer populärt i Spanien. 

En annan tjänst som sett sig öka i popularitet är Disneys stremingtjänst Disney+, som sett sina trafiksiffror skjuta i höjden. De har dock minskat snabbt, medan Amazon Prime Video sett en mer hållbar tillväxt. 

I takt med att världen öppnar upp har konsumenterna vågat sig ut i butikerna. I Italien och Australien letar sig nu människor tillbaka till matbutikerna, som ser besökstalen återgå till det normala. I USA ligger nivåerna kring hälften av det normala. 

Foto: Warc

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

DisneyInstagramAmazonWarc

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.