Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Hälften av svenskarna misstror företags hållbarhetsarbete

Publicerad: 14 juni 2021, 09:05

Tidigare i år anspelade Haglöfs i sin egen kampanj på debatten om begrepp som klimatneutral. Kampanjen togs fram av Futerra.

Svenskar har höga förväntningar på att företag tar ställning i samhällsfrågor. Samtidigt tror hälften att företagen inte lever upp till sina egna riktlinjer inom hållbarhet.


Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

Svenskar har större tilltro till att företag snarare än staten har lösningar på samhällsproblemen, något som särskiljer oss i internationella jämförelser. Jakten på konsumenternas gunst har blivit särskilt tydlig i klimat- och hållbarhetsfrågan, en fråga som fått allt större spelrum i reklampauserna. 

Nu kommer en ny undersökning från Insight Intelligence som visar på svenskarnas förväntningar på att företag tar ställning i olika samhällsfrågor. Precis som i internationella mätningar är förväntningarna höga. Hela 91 procent av respondenterna tycker att det är bra att företag tar ställning i samhällsfrågor, varav 54 procent tycker att det är mycket bra. Tilliten till att företag lever upp till sina löften och riktlinjer kring den prioriterade frågan hållbarhet är dock förhållandevis låg, 46 procent säger sig ha förtroende för att företagen gör det medan 48 procent är tveksamma. Samtidigt säger 95 procent att hållbarhetsfrågan är viktig. Tveksamheten kring företags ställningstaganden ligger i linje med tidigare mätningar.

Samtidigt förväntar sig 63 procent av svenskarna att företagen tar ställning i olika samhällsfrågor. Det är första gången Insight Intelligence mäter ovan nämnda frågor så någon jämförelse med tidigare år går inte att göra. Katarina Graffman, doktor i antropologi med fokus på marknadsföring, har samtidigt visat på att när förväntningarna på ansvarstagande stiger blir behovet av en förstärkande kommunikation mindre. Kunderna, framför allt unga, räknar helt enkelt med att företaget tar ansvar.

– Vad gäller hållbarhetskommunikation är nästa steg att affärsmodellen måste bli hållbar på riktigt. När det gäller marknadsföring överlag handlar ju diskussionen mycket just nu om att reklamen är tråkig och att det inte längre finns någon kreativ höjd i reklamen. Inte så konstigt tänker jag, när allting bara ska var PK, jättekorrekt och syftesdrivet, berättade hon för Resumé för knappt två år sedan.

Många bolag har som tidigare nämnt försökt slå mynt av konsumenternas förväntningar. I analysföretaget Lynxeyes mätningar har alla företag som de senaste åren gjort stora framsteg gjort det genom att aktivt ta ställning i olika frågor och gjort det med stor trovärdighet. Trovärdighet i sin syftesdrivna kommunikation är samtidigt den stora utmaningen, ofta kritiseras varumärken för att göra ställningstaganden i sin kommunikation som inte speglas i företagens verksamhet. Marknadsföringsinsatserna kopplade till exempelvis ett hållbarhetsarbete blir därtill ofta för korta för att de ska kunna påverka konsumenternas attityd till bolaget i fråga.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.