Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Hälften av svenskarna upplever att andelen inkräktande digitala annonser ökar

Publicerad: 21 Januari 2020, 13:24

Kunderna vill ha anpassade digitala annonser men tycker samtidigt att det är obehagligt när företagen vet för mycket om dem, det visar en ny rapport från Accenture Interactive.


Ämnen i artikeln:

Digital marknadsföringAccenture Interactive

Att hitta rätt balans mellan att ge kunderna relevanta annonser och samtidigt inte upplevas som för invasiv är en utmaning för många annonsörer.

Förra veckan släppte Accenture Interactive rapporten ”See people, see patterns” där konsultbolaget tillfrågat 8000 respondenter i Kanada, Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien, USA och Sverige om hur de ser på digital marknadsföring, vilka faktorer som driver köp och vilka som är de mest effektiva datadrivna marknadsföringsmetoderna samt dess utmaningar.

LÄS MER: Digitala hysterin – festen som kom av sig

Rapportens resultat visar tydligt på tidigare nämnda balansgång. Respondenterna uppger att de automatiserade annonserna som riktas mot dem inte är speciellt effektiva. Många känner att företag inte vet tillräckligt mycket om dem för att leverera relevanta annonser, samtidigt säger de att de tappar förtroendet för varumärken som tycks veta allt om dem. Hela 56 procent av svenskarna i rapporten upplever att andelen annonser som inkräktar på den personliga integriteten ökar. Detta trots 2018 års GDPR-lagstiftning.

30 procent av respondenterna uppger att de upplevt att varumärken blivit för personliga och av dem uppger 69 procent att de slutat handla från varumärket.

LÄS MER: Så reklamtrötta är svenskarna

Det spelar heller ingen roll i vilken kanal den problematiska kontakten uppstått, hela 93 procent av respondenterna säger att de förväntar sig en fläckfri kontakt i varje yta. En del uppger att de förväntar sig att digital marknadsföring har samma ”sociala kompetens” som en butiksförsäljare, någon som kan se vilken sinnesstämning de befinner sig i och vilken typ av shoppingupplevelse de är ute efter.

När det kommer till de annonstekniker som upplevs som mest obehagliga rankar responderna följande:

1. Att få en annons för något man pratat om nära en röstassistent men aldrig sökt på (73%)
2. Annonser som följer dig över flera enheter (69%)
3. En chatbot som har tillgång till ens digitala shoppingvanor (66%)
4. En annons på sociala medier baserad på besök på andra e-handelssidor (66%)

De svenska respondenterna uppgav även att de finner det obehagligt om de får en pushnotis med ett erbjudande om de exempelvis passerar en butik.

LÄS MER: Marknadscheferna återvänder till varumärkesbygget

På den positiva sidan uppgav de svenska respondenterna att de uppskattar när ett varumärke ber om ursäkt för en dålig kundupplevelse, oavsett om det sker via mejl eller sms.

För att undvika problemen med att upplevas för invasiv skriver Accenture att bolagen bör bli mer transparenta kring vad de kommer använda den insamlade datan till. Dessutom bör man ge kunderna ”opt-in”-alternativ, där användarna säger ja till att företaget i fråga samlar data kring dem, snarare än ”opt-out”-alternativ där man som användare måste avsäga sig datainsamlingen. Konsultbolaget skriver dessutom att varumärken måste agera på ett smartare sätt när de annonserar inom så kallade ”walled gardens” och att sätta en gräns för hur många gånger de riktar en annons. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.