Rapporter
Här är bolagen som anses ha störst framtidsrelevans
Publicerad: 3 februari 2023, 13:10
Techbolag i topp när Lynxeye för åttonde gången presenterar sin studie ”Purpose index”, tidigare ”Purposeful brands”. Däremot lyser de sociala medier-jättarna med sin frånvaro.
Företagen på listan bedöms utifrån fem parametrar: trovärdighet, vision, framtidssäkerhet, ansvarstagande och innovation. Sammanvägda skapar de vad Lynxeye kallar för ”purpose index”, ett mått som visar på huruvida allmänheten upplever att företagen har en ärlig avsikt att driva positiv förändring.
Precis som i flera andra liknande mätningar tronar techbolagen i topp. På en delad förstaplats hittar vi Google och Apple följda av Microsoft på tredjeplats. Förklaringen till techbolagens höga placeringar anses vara att de ses som problemlösare som förenklar människors vardag. Noterbart är att ingen av sociala medier-jättarna finns med i toppen. I botten av listan hittar vi oljebolag som Shell och Exxonmobil.
Studien är baserad på svaren från 15 000 respondenter i Sverige, USA, Japan, Tyskland, Storbritannien, Indien och Singapore. Även i den internationella konkurrensen lyckas Ikea sticka ut och placerar sig på en sjätteplats. Tittar man enbart på parametern ”trovärdigt” placerar sig den svenska möbeljätten i topp. Om man enbart skulle fråga svenskarna är Ikea följt av Apple, Google, Pfizer och Microsoft i täten. Förra året toppades den svenska listan av Lantmännen.
Lynxeye själva drar slutsatsen att studien stärker kopplingen mellan ”purpose” och finansiell framgång. De fem bolagen i toppen av listan ökade mellan 2019-2021 sin omsättning sju gånger snabbare än övriga bolag, tillsammans hade de en årlig tillväxt på cirka 20 procent.
– ”Trenderna vi ser i rapporten är globala strömningar som visar på behovet av att bolag blir tydligare på vilken positiv roll de vill spela. Förväntningarna och förhoppningarna på att företagen ska ta en ledande roll i att förbättra till exempel miljö, arbetsliv, hälsa, cybersäkerhet och människors tillgång till livsnödvändigheter har aldrig varit högre. Människor vill se att företag har en ärlig avsikt att leda positiv förändring och de kommer att belöna dom som gör det. Företag som löser verkliga problem för människor och samhälle är framtidens vinnare, säger Lynxeye-grundarna Johan Ekelin och Christian Ihre i ett gemensamt uttalande.
Totalt ingår 430 företag i studien.