Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Holdingbolagen efter Q1: Det värsta ligger framför oss

Publicerad: 30 April 2020, 10:12

Resumé sammanfattar Q1-rapporterna från WPP, Publicis, Omnicom och IPG vars vd:ar varnar för att det värsta, med tvåsiffriga procenttapp gällande intäkter, kommer att komma under Q2.


Ämnen i artikeln:

OmnicomIPGPublicisWPP

WPP (Grey, Group M, BCW, Wunderman Thompson, AKQA m.fl.)

Världens största byråholdingbolag WPP presenterade sina resultat för Q1 2020 under gårdagen. Totalt minskade intäkterna med 3,3 procent i jämförelse med Q1 2019. Intäktstappet kommer trots att WPP enligt vd Mark Read hade starka siffror i både januari och februari, i Mars var dock intäktstappet så stort som 7,9 procent. Inte oväntat skedde det största tappet i Kina där intäkterna rasade med hela 21,3 procent i jämförelse med samma period förra året. I dag bedömer WPP att deras kinesiska byråer är belagda till cirka 90 procent. I Tyskland var tappet 4,3 procent, i Storbritannien 4,2 procent och i USA 1,9 procent. Enligt rapporten vann holdingbolaget nya kunder till ett värde av en miljard dollar, däribland Hasbro, Intel och Discovery samtidigt som de lyckades undvika större kundtapp. I dagsläget räknar de dock med att en femtedel av de pitcher de är involverade i har sats på paus, något de förväntar sig kommer påverka resultatet under Q2. WPP anser sig fortfarande ha stark likviditet som de räknar med kommer gynna dem i coronakrisens spår. På besparingssidan har holdingbolaget bland annat sänkt lönerna för en stor del av mer seniora anställda, permitterat och sagt upp en del personal. Det är fortfarande okänt exakt inom vilka områden uppsägningarna skett.

Precis som flera andra holdingbolag har WPP på grund av den höga osäkerheten valt att inte publicera någon helårsprognos.

Interpublic Group (Weber Shandwick, McCann Worldgroup, FCB, MullenLowe m.fl.)

IPG:s totala intäkter minskade visserligen med 1,6 procent i jämförelse med Q1 2019 men de lyckades vända en marginell förlust (-8 miljoner dollar) till en marginell vinst (4,7 miljoner dollar. Vd Michael Roth varnar dock för att Q2 med stor säkerhet kommer att se långt sämre ut. 

Störst var tappet för IPG, precis som för övriga holdingbolag, i Asia/Pacific-området där intäkterna sjönk med 5,3 procent. Det är det största tappet som Asia/Pacific redovisat sedan finanskrisen 2008. Tappen i Kina, Hongkong och Singapore var tvåsiffriga.

I USA, där coronaviruset slog till något senare, var intäktstappet på 0,8 procent. Där presterade bland annat MullenLowe, FCB Health och en rad pr-byråer starka Q1-resultat. På den positiva sidan är IPG tunga inom healthcare som utgör 28 procent av holdingbolagets omsättning.

Roth beskriver vidare kundernas beteende som något ”schizofrent” där de från dag till dag velar om huruvida de ska dra ned på reklaminvesteringarna eller investera i mer långsiktigt varumärkesbyggande kommunikation. 

På besparingssidan har IPG genomfört permitteringar, nedskärningar, avbrutit rekryteringsprocesser och sänkt löner för delar av sin personalstyrka. Bland bolagen som tvingats till nedskärningar finns McCann och IPG Mediabrands. Michael Roth medgav dock att ytterligare nedskärningar var oundvikliga.

Publicis Groupe (Leo Burnett, Saatchi & Saatchi, BBH, MSL, Starcom m.fl.)

För Publicis Groupe minskade de organiska tillväxten med 2,9 procent under Q1 2020. Särskilt hårt var tappet i Kina som föll med 15,3 procent (-1,9 procent i APAC) och i Latinamerika där intäkterna föll med 10,9 procent tätt följda av Europa där de föll med 9,2 procent. Räknar vi i stället med tillväxten inklusive nyligen förvärvade bolag, däribland jätteaffären med Epsilon, ökade tillväxten med 5,8 procent i APAC, 36,5 procent i Nordamerika och minskade med 8,7 procent i Europa.

På kundsidan har nätverket fått in Bank of America i Mellanöstern och landat både media- och det kreativa ansvaret för FCA (Fiat och Chrysler) i Kina.

För att i största mån möjligt minska de negativa ekonomiska effekterna av coronaviruset har Publicis infört ett sparpaket på drygt fem miljarder kronor. I det ingår permitteringar, nedskärningar, sänkta löner för höga chefer och en halverad utdelning till aktieägarna. Vd Artour Sadoun beskriver coronakrisen som den största ekonomiska krisen smällen sedan andra världskriget och menar att det fortfarande inte går att förutspå vidden av de finansiella effekterna på holdingbolaget.

Omnicom (DDB, TBWA, BBDO, OMG m.fl.)

Omnicom redovisar minskade intäkter med 1,8 procent i jämförelse med Q1 2019, däremot hade de på grund av starka januari och februari en organisk tillväxt på 0,3 procent. Även om vinsten minskade med 2 procent i jämförelse med Q1 2019 var den ändå högre än analytiker förväntat sig vilket fick aktien att stiga. Trots de under omständigheterna positiva siffrorna varnade den nyligen tillträdda vd:n John Wren att Omnicom förväntar sig tvåsiffriga tapp under Q2. 

– Trots att vi har en bred portfölj av uppdragsgivare, både geografiskt och kategorimässig, förväntar vi oss att efterfrågan på våra tjänster kommer att på kort sikt minska på grund av den rådande ekonomiska osäkerheten, berättade Wren. 

En av ljuspunkterna i rapporten var att Omnicoms healthcare-byråer växte med 9,6 procent.

När kommer till besparingar har Omnicom hittills permitterat en stor del av personalen och även tvingats till uppsägningar. När det kommer till vilka anställda som kommer att påverkas av nedskärningarna berättade Wren att de i första hand blir de som anses ”underprestera”.

Det femte stora holdingbolaget, Dentsu Aegis, har på grund av coronaviruset senarelagt sin kvartalsrapport till i maj.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

OmnicomIPGPublicisWPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.