Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

HUI:s julrapport 2021: spår ökad handel – men fraktkaos kan ställa till det

Publicerad: 4 november 2021, 13:32

Foto: kajakiki

När HUI sammanställer sin prognos för årets julhandel finns det både positiva och negativa besked. Vi väntas spendera mer pengar, men det är oklart hur mycket Black Friday påverkar. Dessutom förändras vår relation till e-handeln.


Ämnen i artikeln:

HUIJul

Julhandeln förväntas växa med 3 procent, fördelat på både daglig- och sällanköpsvaruhandeln. Det är framför allt sällanköpsvaruhandeln som väntas stå för den tillväxten, hela 5 procents ökning spås. 

En av de största anledningarna till tillväxten är enligt rapporten att svenskars disponibla inkomst växer och att vi efter pandemiåret längtar efter att fira tillsammans, vilket leder till större julbord. Dessutom kan den öppnade gränshandeln och hållbarhetstrenden få positiv effekt, eftersom det ofta leder till högre snittköp. Speciellt gränshandel väntas stå för en del tillväxt för dagligvaruhandeln.

Förra året märkte man en stor uppgång av e-handeln för julklappar, en trend som mattas av något. I år lär allt fler söka sig till fysiska butiker, även om e-handelsköpen fortfarande väntas öka.

Däremot finns det faktorer som påverkar julhandeln negativt. Tidigare har Resumé rapporterat om fraktkaoset och dess eventuellt negativa påverkan på annonsmarknaden, och logistikproblem kan också drabba handlarna. Enligt HUI kan det innebära att populära varor säljer slut och att man därför väljer att skjuta upp sina inköp. 

Det finns också en risk att hushållens konsumtionsutrymme ”äts upp” av högre priser på el och bränsle. Andra risker är att man väljer att äta julbord ute på restaurang eller kafé, och att fler julklappar är upplevelser. 

I år spår HUI att genomsnittspersonen kommer spendera 8330 kronor på julklappar, vilket gör att den totala julhandeln väntas landa på 86,7 miljarder kronor. 2019 var totalen 82 miljarder, och 2020 84 miljarder. Julhandeln växer alltså stadigt.

När det kommer till sällanköpsvaruhandeln ligger årets prognos på ungefär samma nivå som år 2019. Framförallt sport-, leksaks-, och modehandeln väntas växa, medan elektronikhandeln, som drabbats av den globala halvledarbristen, lär minska under december. Men här är även Black Friday en viktig faktor.

LÄS OCKSÅ: Fenomenet ständig rea: Så tvingas varumärken anpassa sig till konsumentens marknad

LÄS OCKSÅ: Flera annonsörer räknar med att Black Week ger rekord: ”Tror på en kraftig ökad försäljning”

Det är nämligen så att sedan andra hälften av 2010-talet har Black Friday tagit en allt större position i Sverige. Medan man inte kan säga med säkerhet att det är Black Friday som driver handel från december till november, menar HUI att det är en tydlig trend att försäljningen i november ökar. Speciellt logistikutmaningarna vi sett i år kan göra så att konsumenter väljer att tidigarelägga sina inköp, enligt rapporten.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

HUIJul

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.