Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Ikea ses som Sveriges mest hållbara företag

Publicerad: 31 Mars 2020, 11:54

För andra året i rad toppar Ikea Sustainable brand index. Enligt undersökningen kopplar kunderna ihop möbeljätten med cirkulär ekonomi och samhällsansvar.


Ämnen i artikeln:

Sustainable Brand IndexLantmännenIkea

Precis som förra året tronar möbeljätten Ikea överst i mätningen Sustainable brand index, Europas största kundundersökning gällande hållbarhet.

Det som respondenterna främst lyfter fram är Ikeas klimatmål, där bolaget siktar på att vara klimatpositiva 2030, och att Ikea satsar på ökad kvalitet och hållbara material i sina produkter.

– Det kan vara förvånande för vissa att IKEA förknippas med saker som hög kvalitet givet företagets historia. Vi ser dock att det är en tydlig effekt av IKEA:s successiva förflyttning från slit-och-släng till cirkularitet. De har lyckats förmedla att de tar världens utmaningar på allvar och vill vara en del av lösningen, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable brand index.

Resumé har i flera omgångar rapporterat om att Ikea även i sin marknadskommunikation satsat allt hårdare på hållbarhet, något som tycks ha gett utslag.

– I den utmanande tid vi just nu befinner oss i är det extra glädjande att vinna utmärkelsen! Det är ett kvitto på vårt arbete och en påminnelse om vikten av att skapa mer hållbara lösningar till livet hemma. Vi vet att våra kunder vill leva ett mer hälsosamt och hållbart liv inom planetens gränser och utmärkelsen visar att vi är på rätt väg. Vi på Ikea kommer fortsätta jobba hårt för att möta den önskan, både i utvecklingen av vårt sortiment och genom vår prislapp. Alla ska ha råd att göra hållbara val, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea i Sverige. 

På andra plats i årets ranking landar Coops egna varumärke Änglamark som följs av Ica, Coop och Apoteket. 

Bland de varumärken som ses som mest hållbara inom respektive bransch finns exempelvis Fjällräven (kläder & mode), Scandic (hotell), Godel (el & värme), The body shop (skönhet), Apotea (e-handel), Loka (dryck), Telia (telekom), Preem (drivmedel) och Byggman (bygg & hantverk).

Bland varumärkena i botten återfinns flera spelbolag, däribland Maria casino, Unibet och Betsson.

Tidigare har Ikea även vunnit utmärkelsen Purposeful brands som Sveriges mest meningsfulla varumärke.

Sustainable brand index 2020 (förra årets placering)

1. Ikea (1)

2. Änglamark (2)

3. Ica (5)

4. Coop (4)

5. Apoteket (6)

6. Lantmännen (3)

7. SJ (8)

8. Systembolaget (12)

9. Saltå kvarn (10)

10. Arla (9)

Om Sustainable brand index

2020 har totalt 58 000 respondenter intervjuats i Sverige, Finland Norge, Danmark, Nederländerna, Estland, Lettland & Litauen. Respondenterna utgörs av ett riksrepresentativt urval av befolkningen i varje land. Totalt 1400 varumärken har bedömts utifrån FN:s globala mål för hållbar utveckling. I Sverige intervjuades 21 640 respondenter under perioden december 2019-februari 2020 och 381 varumärken på den svenska marknaden bedömdes. Undersökningen har genomförts årligen sedan 2011.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.