söndag24 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

IPA justerar prognosen för ad spend: ”Inflation och osäkerhet kan leda företag till att omvärdera”

Publicerad: 21 juli 2022, 10:06

Foto: Marta Shershen

Företag är försiktiga med sina marknadsföringsinvesteringar, visar en undersökning av brittiska IPA.

Ämnen i artikeln:

NyheterEkonomi

Alicia Price

alicia.price@resume.se


En undersökning av 300 brittiska företag, gjord av Institute of Practitioners in Advertising, IPA, visar att 24 procent ökade sina marknadsföringsutgifter under andra kvartalet 2022, medan 13 procent minskade sina utgifter. Totalt syns en avmattning i budgettillväxten, enligt IPA Bellwether-rapporten, då nettosaldot för andra kvartalet 2022 landade på 10,8 procent (första kvartalet: + 14,1 procent). 

I undersökningen svarade drygt 30 procent av företagen att de såg negativt på affärens framtid, och 21 procent sade sig vara positiva. 

Under 2022:s första kvartal var det framför allt event som presterade, och ökade med nästan 19 procent. Video, audio, published brands, OOH och övrig onlineannonsering såg också ökad tillväxt, från 3 procent till 9,4 procent. Framför allt video- och onlineannonsering drev detta, medan OOH och audio minskade med 4,6 respektive 8,5 procent. 

LÄS OCKSÅ: Så hanterar svenska storannonsörer inflationen: ”Ett utmärkt läge att gasa” 

Efter undersökningen har IPA sänkt sin prognos för ad spend för 2022 och 2023 till 3,5 och 1,8 procent, från tidigare prognoser av 5,2 respektive 2,5 procent.

– Nu när Storbritannien byter strategi från att stoppa covid-19 till att leva med covid-19, har många företag börjat anpassa sig till en post-pandemisk värld. Som sagt, riskerna för de ekonomiska utsikterna har byggts upp avsevärt hittills i år. Vi kan se inflationen närma sig eller till och med bli tvåsiffrig under de kommande månaderna, och detta kommer att tynga köpkraften. Problem med leveranskedjan är fortfarande vanliga och har förvärrats, stigande geopolitiska spänningar skapar osäkerhet, och det kan leda till att företag omvärderar sina beslut tills riskerna blir mindre, kommenterar Joe Hayes, senior ekonom på S&P Global som har författat Bellwether-rapporten.

LÄS OCKSÅ: 19 byråer: Så anpassar vi priserna efter inflationen 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev