Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Katastrofrapport fick WPP:s aktie att krascha

Publicerad: 27 Februari 2020, 13:30

Foto: För två år sedan tog Mark Read över som vd på WPP efter att grundaren Sir Martin Sorrell tvingats lämna.

Aktietappet på 17 procent är det största på tre decennier.


Ämnen i artikeln:

WPP

Under natten presenterade världens största byrånätverk, WPP, sitt bokslut för Q4 2019 och därmed sitt helårsresultat. Bokslutet visar att WPP för tredje året i rad redovisar minskade intäkter, något som ledde till att aktien föll med 17 procent. Aktiefallet är WPP:s största på tre decennier. Intäktstappet ligger på 1,6 procent vilket är större än konkurrenterna Publicis Groupe, Dentsu Aegis Network och Havas tapp. De enda av de större byråkoncernerna som redovisade ökade intäkter under 2019 är Interpublic och Omnicom.

WPP väntar sig heller inte att utvecklingen, som även inkluderar en nolltillväxt, kommer vändas under 2020. Flera analytiker kallar rapporten för en ”direkt besvikelse”.

Koncernen befinner sig i mitten av vad vd:n Mark Read beskrivit som en ”treårig fullkomlig omorganistion” som hittills inneburit att de sålt av 40 stycken verksamheter, däribland 60 procent av analysföretaget Kantar som i somras såldes till investmentbolaget Bain för 40 miljarder.

– Jag är optimistisk gällande hela branschens och WPP:s framtid men det finns fortfarande mycket jobb kvar att göra, säger Mark Read i ett pressmeddelande.

Marknaden där WPP:s intäktstapp var störst är Nordamerika där tappade landade på -4,5 procent. 

Utöver att sälja verksamheter har WPP även sagt upp 3 500 av sina totalt 105 000 anställda.

WPP äger verksamheter som Group M, AKQA, BCW, Ogilvy, Wunderman Thompson och Hill+Knowlton.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

WPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.