Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Kraftig återhämtning för medieinvesteringarna

Publicerad: 8 december 2020, 12:28

Enligt Mediebyråbarometern låg medieinvesteringarna för november 2020 på samma nivå som under samma period förra året.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Totalt har medieköpen förmedlade via Sveriges mediebyråers medlemmar under 2020 sjunkit med 17,7 procent i jämförelse med samma period 2019. När siffrorna för november nu anlänt står det dock klart att annonsmarknaden visar tydliga tecken på att återhämta sig.

De totala medieinvesteringarna för november 2020 var 11,1 procent högre än samma period förra året, men årets november hade ytterligare en faktureringsdag än förra årets. Rensat för periodiseringseffekter är de på samma nivå som 2019. Främst är det online video, med en tillväxt på 45,2 procent i jämförelse med november 2019, och tv, med en tillväxt på 25,8 procent, som agerar draglok.

Online video är den enda annonskategori som sett till helåret visar på tillväxt, om än blygsam (0,6 procent).

De kategorier som i november tappade allra mest är bio (-93,2%), kvällspress (-47,6%), dr/annonsblad (-42,1%) och dagspress storstad (-27,6%).

– Absolut starkast går rörlig bild. TV gjorde sin bästa november sedan 2015 med en positiv tillväxt om 26 procent. Online video ökade ännu kraftigare och gjorde ett all-time-high. De digitala kanalerna går generellt mycket starkt. Sett till ett tolv månaders rullande medelvärde är nu köpen i både sociala medier och online video större än de samlade printköpen. Även radio gick starkt och gjorde sin bästa november någonsin med en ökning om 19,4 procent. Även utomhus/trafikreklam överraskade genom att öka med 8 procent - trots att trafiksiffrorna pekar nedåt på alla områden. Det om något är ett tecken på att medieinvesteringarna är tillbaka, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå om novembers Mediebyråbarometern.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.