Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Kraftigt minskande intäkter för frilansande marknadsförare

Publicerad: 5 November 2020, 10:55

Foto: Iris Wang

Coronapandemin har lett till dystra tider för frilansande marknadsförare och informatörer – i alla fall om man får tro statistik från Frilans Finans, som vittnar om att intäkterna krympt för årets varje kvartal.


Ämnen i artikeln:

Frilans

Att välja frilans framför en annan typ av tjänst blir ett allt mer vanligare alternativ i Sverige. Detta enligt statistik för ökningen av andelen egenanställda, alltså där frilansare åtar sig uppdrag men fakturerar genom ett så kallat egenanställningsföretag i stället för ett eget bolag. 2019 jobbade över 30 000 via denna arbetsform i Sverige, enligt Statistiska centralbyrån. 

Coronapandemin har dock påverkat situationen negativt för många frilansande marknadsförare, informatörer och formgivare. Det visar Frilans Finans Egenanställningsbarometer för årets tredje kvartal. 

Mellan juli och september minskade bruttoinkomsten, jämfört med årets andra kvartal, med nära 20 procent för egenanställda designers och formgivare, och med nära 15 procent för egenanställda marknadsförare och informatörer med flera.

– För grupperna med giggande marknadsförare, informatörer, formgivare och designers är det oroande att nedgången fortsatt under tredje kvartalet 2020 jämfört med föregående kvartal, säger Frilans Finans vd Stephen Schad i ett pressmeddelande.

Barometern baseras på bruttolönen för bolagets över 70 000 kunder, utifrån samma SSYK-kategorisering som SCB använder. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Frilans

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.