Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Marknadsförare ser färre fördelar hos mediebyråerna, enligt studie

Publicerad: 2 december 2021, 14:18

Foto: NatalyaBurova

Marknadsförare vill ta över sina medieköp från byråerna, enligt en ny studie.


Ämnen i artikeln:

Medieinvesteringar

Enligt en rapport från konsultföretaget Kepler anser mer än hälften av marknadsförare att den viktigaste utmaningen framåt är att etablera goda relationer med tech-jättar som Google och Facebook, men en tredjedel tror inte att deras mediabyråer har tillräckligt starka band till techföretagen. Det skriver The Drum.

Att rekrytera kompetens från mediebyråerna in i den interna organisationen anses vara ett viktigt steg hos 40 procent av de tillfrågade marknadsförarna. 53 procent menade att de använder mediabyråer för att föra in talang i sina egna organisationer. 43procent svarade att man använder mediebyråerna för att utveckla sin medieteknik in house.

Studien fann också att:
52 procent av varumärken överväger att flytta all sin medieinvestering inhouse.
66 procent svarade att mediebyråer har halkat efter sina kunder när det kommer till tekniken.
85 procent av marknadsförare menade att sökoptimering är viktigare än medieinvesteringar.
36 procent ansåg att deras mediebyråer inte gav tillräcklig strategisk vägledning.
43 procent menade att mediebyråer måste bli bättre på att presentera digitala medier prestanda.

I rapporten står det att: ”Sammantaget tyder dessa data på en betydande förflyttning i varumärkenas prioriteringar bort från enkla medieköp och handel mot de mer praktiska utmaningarna att internt och bygga relationer med tekniska plattformar.”

– Denna studie förstärker det vi sett, att inhouse-medieinvesteringar är en etablerad trend och mediebyråer måste anpassa sin talangmix och sina affärsmodeller snabbt för att hålla jämna steg med marknadens behov, kommenterade en talesperson för Kepler.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Medieinvesteringar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.