Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

När marknadsföring blir smartare blir konsumenter vilseledda, enligt rapport

Publicerad: 6 december 2021, 11:07

Foto: VioletaStoimenova

Konsumentverket har på uppdrag från regeringen undersökt hindren för en fungerande konsumentmarknad. Resultatet presenteras i rapporten Konsumtion på villovägar.


Ämnen i artikeln:

KonsumentverketKonsumentombudsmannenDigital marknadsföring

Informationsöverflöde, obalans mellan företag och konsument, vilseledande förkryssade alternativ. Det är några av bristerna som Konsumentverket tar upp i rapporten ”Konsumtion på villovägar”. 

Bland annat visar rapporten att samtidigt som kunder är medvetna om att företag samlar in deras uppgifter, är man inte medveten om i vilken utsträckning. Man pekar också på hur effektivt dessa uppgifter kan utnyttjas: till exempel får människor med skuldproblem riktad reklam om snabblån, något som Resumé Insikt tidigare har kartlagt

Konsumentverket skriver i rapporten att det är svårt eller omöjligt för konsumenter att bedöma värdet på deras data, och att svenskar generellt har lågt förtroenden för aktörer på den digitala marknaden. Hanteringen av datan i marknadsföringssyfte riskerar att underminera förtroendet än mer, skriver Konsumentverket.

Ett annat exempel på hur konsumenter vilseleds är genom förkryssade alternativ som uppmanar till ökad konsumtion. ”Handla för 85 kronor mer för fri frakt”, ”nej tack, jag betalar mer”, och liknande.

– Med hjälp av beteendevetenskapliga insikter kan företagen inte bara stimulera konsumenterna utan i värsta fall även förleda dem att göra val de annars inte hade gjort, säger Cecilia Tisell, Konsumentombudsman, till Dagens Nyheter.

I rapporten skriver man också om hur man kan uppmana kunder till mer hållbar konsumtion. Men ett vanligt sätt, konsumentinformation, är inte särskilt effektivt. Det krävs också insatser som utbudsstyrning och ekonomiska incitament.

– Ett vanligt styrmedel, som dock inte fungerar väl, är konsumentinformationen. Vi ska inte ha en övertro till att information till konsumenter kan leda omställningen till en grön ekonomi. Effekten är begränsad, säger Cecilia Tisell till DN.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.