Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Nu ska mångfalden i reklamindustrin kartläggas – branschaktörer går samman i global studie

Publicerad: 18 juni 2021, 11:01

Undersökningen ska bland annat kartlägga sammansättningen i branschen avseende ålder, kön och etnicitet.

Foto: Getty images

På måndag den 21 juni sjösätter The World Federation of Advertisers (WFA) världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen. Syftet är att få in ett stort och konkret underlag till det fortsatta arbetet med att skapa förbättringsåtgärder.


Ämnen i artikeln:

MångfaldUndersökningKOMMSveriges AnnonsörerSwedmaSveriges MediebyråerSwedish Content AgenciesIABAll of us

I Sverige ställer sig de svenska intresseorganisationerna Swedma, Komm, Sveriges Mediebyråer, IAB, All of Us och Swedish Content Agencies bakom initiativet och kommer, liksom Sveriges Annonsörer, att uppmana medlemmar att delta i WFA:s studie för att få in så många svar som möjligt. 

Kartläggningen av 27 nationella marknader bygger vidare på ett arbete som tidigare har gjorts i Storbritannien där annonsörsföreningen samarbetat med magasinet Campaign för att undersöka mångfalden i den brittiska marknads- och kommunikationsbranschen. WFA, Kantar, Campaign och the European Association of Communications Agencies (EACA) går nu ihop och hoppas på att generera det största och mest representativa urvalet som möjligt. 

Det är det WWP-ägda undersökningsföretaget Kantar som genomför undersökningen samtidigt i alla länder under perioden 21 juni till 2 juli genom en onlineundersökning som tar cirka 10 min. Frågorna är utformade av Kantar och kontrollerade av jurister och sakkunniga som till exempel mångfaldsnätverket All of Us här i Sverige. Frågorna i undersökningen skiljer sig något åt på de olika nationella marknaderna utifrån de olika kulturella kontexterna. I slutändan ska dock respondenterna svara på samma teman så att man får en global benchmark. 

LÄS MER: Mångfald allt viktigare vid pitch: ”Synd att så få byråer har det som en särskiljande faktor” 

Undersökningen ska bland annat kartlägga sammansättningen i branschen avseende ålder, kön och etnicitet, hur medarbetare uppfattar mångfald och inkludering på arbetsplatsen, huruvida man känner en känsla av tillhörighet och om man anser att det har skett några framsteg inom dessa områden. 

Sveriges Annonsörer och de andra svenska initiativtagarna kommer inte få tillgång till någon data från respondenterna.  

– Anonymiteten är det absolut viktigaste villkoret för att åstadkomma den här studien. Vi tror också att integritetsaspekten ger större möjligheter till en högre svarsfrekvens och vi vill så klart att så många anställda som möjligt inom marknad och kommunikationsbranschen ska svara. Här är det viktigt att alla medlemsföretag hos oss som står bakom sluter upp och uppmanar sina anställda att svara, det hoppas vi mycket på, säger Karin Grohman, projektansvarig för kartläggningen hos Sveriges Annonsörer. 

Karin Grohman, projektansvarig för kartläggningen hos Sveriges Annonsörer.

Foto: Pressbild

Ambitionen är att faktaunderlaget från undersökningen ska blottlägga vilka som är de stora problemen med mångfalden i branschen och omfattningen av dessa. I nästa fas handlar det om att ta fram en gemensam förändringsagenda som de olika organisationerna kommer jobba med, vissa initiativ är redan påbörjade. Ett arbete som kommer att tas ut på olika sätt beroende på var i ekosystemet aktörerna befinner sig.

– WFA och dess arbetsgrupp för mångfald och inkludering ser att pandemins påfrestningar har gjort det svårare för många organisationer att prioritera sina mångfalds- och inkluderingsinsater och forskning har visat att särksilt kvinnor har övervägt att lämna yrket, säger Karin Grohman. 

Vad hoppas ni kunna åstadkomma med den här studien?
– Vi hoppas kunna se var vi har mångfaldsgapet genom att få fakta på bordet. Sedan kommer vi och de andra organisationerna lyfta initiativ i höst kring inkludering och icke-diskriminering, vissa initiativ har redan startat och målet är att kunna vägleda våra medlemmar med konkreta verktyg och guider över tid. 

LÄS MER: Rapport: Nike bäst på mångfald bland konsumentvarumärken 

Vad menas med ”mångfaldsgapet”?
– Delar av branschen där vi har sämre representation. Vi vet att det finns ett systemproblem i vår bransch när det gäller inkludering. Denna studie är en viktig utgångspunkt för alla att hjälpa till att bygga en bransch som representerar alla. Studien fångar också upp upplevelsen av situationer på jobbet, känslan av tillgänglighet och diskriminering utifrån etnicitet, kön, ålder och religion. 

De 27 länderna som medverkar i undersökningen är utöver Sverige, Belgien, Brasilien, Kanada, Colombia, Frankrike, Grekland, Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten, Hongkong (SAR), Kina, Indien, Irland, Japan, Malaysia, Nederländerna, Nya Zeeland, Pakistan, Portugal, Singapore, Sydafrika, Spanien, Turkiet och USA. 

Resultatet kommer att presenteras i oktober 2021 och bildar underlag för WFA:s och de lokala branschorganisationernas handlingsplaner för mångfald och inkludering. Planen är att genomföra undersökningen på nytt om 18 månader för att mäta utveckling och eventuella framsteg. 

Resumé är med och stöttar initiativet som mediepartner på den svenska marknaden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.