Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Ny rapport: Dold tobaksreklam för över 40 miljoner

Publicerad: 22 Januari 2020, 08:43

Enligt A Non Smoking Generations rapport är tobak vanligt förekommande på sociala medier.

Foto: Getty Images

Enligt en ny rapport från A Non Smoking Generation får tobaksindustrin dold reklam i form av artiklar med positiv tonalitet i svenska medier. Under det första halvåret 2019 uppgick enligt organisationen annonsvärdet för utrymmet till 43,7 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

MeltwaterA non smoking generationSociala medier

För andra året i rad publicerar organisationen A Non Smoking Generation en rapport om hur tobak porträtteras i medierna. Rapporten baseras på en analys av rapporteringen om tobak i svenska medier under första halvåret 2019 och är gjord av Meltwater. 

Enligt Meltwaters kvantitativa analys är 12 procent av sammanlagt 11 381 artiklar som skrevs om tobak under perioden positiva till tobak och/eller tobaksindustrin. Det beräknade annonsvärdet på utrymmet uppgår enligt A Non Smoking Generation till 43,7 miljoner kronor. 

LÄS MER: ”A Non Smoking Generation firar 40 år – kändisarna sluter upp i kampanjen”

Nytt för årets undersökning är en mer ingående analys av tobak i sociala medier. I A Non Smoking Generations senaste Novusundersökning uppgav 24 procent av unga i 14-18 års ålder att de ofta ser tobaksreklam.  

Den nya medieundersökningen saknar statistik från Instagram men visar ändå att tobak är vanligt förekommande på sociala medier. Enligt organisationen är tonaliteten där ”markant mer positiv” gentemot tobak än i redaktionella medier. 19 procent av 52 394 inlägg i sociala medier var positiva och enligt A Non Smoking Generations beräkningar hade dessa en räckvidd på 16,3 miljoner.

Enligt A Non Smoking Generation har tobaksindustrin genom att kalla nya nikotinprodukter för ”tobaksfria” kunnat kringgå lagen som förbjuder tobaksreklam och har därför kunnat göra direkt reklam i sociala medier i form av betalda annonser eller samarbeten med influencers och kända profiler.

– Vi är allvarligt oroade över att tobaksindustrin tillåts marknadsföra sina produkter direkt till barn och unga. Utöver betalda samarbeten får industrin gratis reklam då exponeringen i sociala medier bidrar till en normalisering och romantisering av tobak, tyvärr ofta med hjälp av profiler som unga ser upp till, säger Helen Stjerna, generalsekreterare på A Non Smoking Generation, i ett pressmeddelande. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.