Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Ny rapport: Svensk ekonomi mattas av – fler varumärken kan konsolideras

Publicerad: 12 December 2019, 10:49

Stilindex från Svensk Handel Sil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel sjönk med 3,2 procent i november – trots Black Friday och Cyber Monday.

Foto: Getty Images

En lågkonjunktur lurar runt hörnet och IRM har upprepande gånger nedjusterat prognosen för reklammarknaden. Nu visar en ny rapport från HUI Research att svensk ekonomi går i ide och att tillväxten kommande år väntas vara fortsatt svag. En trolig effekt blir en konsolidering av handelns aktörer.


Ämnen i artikeln:

E-handelSvensk HandelHUIBlack FridayIRM

Allt fler tecken pekar på att den spådda lågkonjunkturen närmar sig. En färsk rapport från HUI Research visar nu att svensk ekonomi håller på att mattas av och växer svagt. Tillväxten under de kommande åren väntas fortsätta vara svag. 

På uppsidan har detaljhandeln överraskat med en tillväxt om 3,5 procent hittills i år. Goda konsumtionsförhållanden och en bostadsmarknad som återfått viss fart har bidragit till att delar av handeln går bättre än väntat, särskilt de mer kapitalintensiva branscherna. 

Även under kommande år prognostiserar HUI att detaljhandeln kommer gå bättre än Sveriges ekonomi som helhet, bland annat till följd av ökat konsumtionsutrymme, fortsatt stark e-handel och en prisökningstakt inom dagligvaruhandeln som är stadigt stark.

LÄS MER: ”Snart kan konjunkturen vända – så rustar branschen” 

Ekonomin som helhet är en annan historia. HUI prognostiserar att BNP kommer att växa med 1,3 procent under 2019 och ligga kvar på ungefär samma nivå under kommande år. Arbetslösheten stiger och HUI bedömer att den kommer att landa på 6,8 procent 2019, varefter den kommer att fortsätta öka långsamt. 

Den svaga konjunkturen tillsammans med digitaliseringen ser HUI som en stor utmaning för landets handlare. 

– Avmattningen ser ut att vara här för att stanna. I kombination med fortsatt stark förändringstakt i handeln är det troligt att vi får se en fortsatt konsolidering av branschen, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research, i ett pressmeddelande. 

LÄS MER: ”Prognos: Så beräknas den globala reklammarknaden växa 2020”

Den svenska reklammarknaden har de senaste åren gått som tåget och 2018 slog medieinvesteringarna all time high med en tillväxt som steg med 6 procent. 

Under 2019 har dock Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) vid hela fyra tillfällen nedjusterad prognosen, vilket senast gjordes i början av december. Inbromsningen blev enligt IRM större än förväntat i det tredje kvartalet. Samtliga kategorier har justerats ned för 2019, vilket enligt IRM innebär att utsikterna för marknaden under året är ”väsentligt svagare” än vid föregående prognos. Prognosen för 2020 är också genomgående nedjusterad. 

I dagarna visade dessutom Stilindex från Svensk Handel Sil att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel sjönk med 3,2 procent i november, jämfört med samma månad förra året. Det trots rea-tider med Black Friday och Cyber Monday. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.