Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Ny undersökning: Så många kan tänka sig mer reklam mot billigare priser

Publicerad: 27 maj 2021, 10:06

Foto: Getty Images

Var tredje svensk kan tänka sig mer reklam vid idrottsevenemang om det skulle innebära lägre priser, och nästan lika många kan tänka sig det i kollektivtrafiken. Samtidigt kan endast sju procent tänka sig mer reklam i nyhetsmedier. Det visar en ny Novus-undersökning om svenska folkets attityder till reklamfinansierad verksamhet, gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

ReklamtrötthetHanna RiberdahlSveriges AnnonsörerNovusUndersökning

Reklamtröttheten är en av marknadsföringsbranschens största utmaningar. Nu kommer resultatet av en Novus-undersökning gjort på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, som ger en hint om att många människor trots allt gärna ser att reklam bidrar till finansiering av vissa funktioner i samhället. 

Drygt 1 000 personer i åldrarna 18–79 år har tillfrågats om de anser att olika typer av tjänster och verksamheter bör finansieras med mer eller mindre reklam jämfört med i dag, givet sambandet att mer reklam leder till lägre pris för den aktuella tjänsten/verksamheten. 

Resultatet visar att acceptansen är störst vid sportevenemang och idrottsplatser. Här anser var tredje (33 procent) att det bör finnas mer reklam om det leder till lägre biljettpriser, medan 15 procent efterfrågar mindre reklam eller ingen reklam alls med konsekvensen att det blir dyrare. 

När det gäller kollektivtrafiken är 31 procent positiva till mer reklam mot lägre priser, medan 19 procent vill se mindre reklam eller ingen reklam alls. 

LÄS MER: Med kunden i centrum i en reklamtrött värld

– Det är tydligt att acceptansen för reklam, i förhållande till värdet av lägre priser, varierar stort beroende sammanhang. En trolig förklaring är att annonsmiljöerna skiljer sig markant åt och att människor inte upplever att de blir översköljda av reklam vid idrottsevenemang och i kollektivtrafiken i samma utsträckning som i nyhetsmedia, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande. 

När det gäller nyhetsmedier är endast sju procent positiva till mer reklam mot lägre priser. Över hälften – 53 procent – vill se mindre reklam eller slippa den helt. Hanna Riberdahl anser att medierna har ett viktigt jobb att göra framöver, både genom att utveckla bättre lösningar för placering och se över frekvensnivåerna så att reklamen inte upplevs störande. 

– Samtidigt behöver vi satsa mer på att göra reklam som är intressant att ta del av. Tillsammans skulle detta kunna bidra till en större acceptans för reklam i nyhetsmedierna, fortsätter hon.

Om undersökningen:

Undersökningen omfattar 1 006 personer i åldrarna 18–79 år. Den har genomförts via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel under perioden 4–10 mars 2021, på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

 

Amanda Törner

Reporter Resumé

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.