Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Omnicoms intäkter rasar

Publicerad: 29 Juli 2020, 08:05

Coronapandemin har fått Omnicoms omsättning att drastiskt minska. Intäkterna under det andra kvartalet sjunker med nära en fjärdedel.


Ämnen i artikeln:

Omnicom

Holdingbolaget Omnicom, som äger BBDO, DDB, TBWA och Drum i Sverige, såg sina globala intäkter backa rejält under det andra kvartalet. Jämfört med det andra kvartalet under föregående år sjönk intäkterna med nära en fjärdedel. Räknat på det första halvåret 2020 sjönk Omnicoms organiska intäkter med 11,7 procent globalt, rapporterar Adweek

– Raset har varit utan motstycke och genomgår alla delar, förutom vår friskvårdsdel, säger Philip Angelastro, ekonomichef på Omnicom, enligt sajten.

Det största tappet skedde på marknaderna i Mellanöstern och Afrika, där de organiska intäkterna föll med nära 40 procent under det andra kvartalet. I Europa sjönk de med nära 30 procent. 

Minskningen tillskrivs coronapandemin, som slagit hårt mot många industrier. Lättnader väntar dock – enligt Omnicoms vd John Wren har de det värsta bakom sig. 

Omnicom har vidtagit flera åtgärder för att minska förlusterna till följd av coronaviruset.  Över 6000 anställda har tvingats lämna bolaget, kontorslokaler har sagts upp, chefer har gått ner i lön, nyanställningar har pausats och likaså frilansjobb. 

Enligt vd:n börjar affärerna ta fart på de marknader som har återöppnats. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Omnicom

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.