Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Rapport: Begrepp som ”koldioxidneutral” och ”netto noll” förvirrar konsumenterna

Publicerad: 21 oktober 2022, 11:10

Efter att ha blivit stämda av Konsumentverket och utsedda till ”Årets Matbluff 2021” valde Arla i våras att sluga med begreppet ”netto noll”.

De flesta konsumenter tror att begreppet ”koldioxidneutral” innebär att företaget i fråga minskat sina utsläpp, när det ofta snarare handlar om att de kompenserat för sina utsläpp. Det visar en ny rapport från brittiska ASA.

Ämnen i artikeln:

NyheterHållbarhet

Thomas Nilsson

thomas.nilsson@resume.se


Brittiska konsumenter vet inte vad begrepp som ”koldioxidneutral” och ”netto noll” betyder, det visar en ny rapport från brittiska ASA. När det kommer till begreppet koldioxidneutral uppfattade respondenterna det som att det skett en minskning av utsläpp i produktionen, när det ofta rör sig om att utsläppen blivit kompenserade. När respondenterna fick höra att det rört sig om kompensation snarare än minskning kände de sig lurade. Den känslan var starkare när det gällde marknadsföring inom flyg-, bil- och energisektorn. Dessutom orsakar konceptet klimatkompensation, som ofta innebär att bolagen köpt exempelvis trädplantering, stor förvirring.

LÄS MER: Konsumentverket om omstridda begreppen: ”Känns som att marknadsföringen dumförklarar konsumenterna”

– Allt det här visar på att medan brittiska allmänheten visserligen ser positivt på vad företagen försöker göra är de väldigt misstänksamma kring ”greenwashing”, säger Miles Lockwood, utredningschef på ASA.

Vilka begrepp som bör användas i marknadsföring kopplad till hållbarhetsfrågor har länge varit omdebatterat. I Sverige finns fortfarande ingen domstolspraxis kring vilka begrepp som får användas vid vilket tillfälle. Tills dess att det finns det har Konsumentverket kommit ut med sina egna riktlinjer. Myndigheten har även stämt Arla för användningen av uttrycket ”Netto noll” på sina förpackningar, ett uttryck mejeribolaget sedan i våras inte längre använder. 

LÄS MER: Efter kritiken – nu slopar Arla ”netto noll”: ”Tog fokus från bönderna”

Konflikten inom frågan står ofta mellan marknadsförares vilja att förenkla och hållbarhetsområdets komplexa natur.

– Generellt sett kan marknadsförarna och konsumenterna för lite om hållbarhet medan hållbarhetsexperterna kan för lite om kommunikation på konsumenters villkor, har Kaj Török, hållbarhetschef på Max tidigare berättat för Resumé.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev