Rapporter
Rapport: Här är de mest värdefulla varumärkena 2022
Publicerad: 7 februari 2022, 14:31
Foto: stockcam
Brand Finance har sammanställt den årliga rapporten Global 500, där man listar världens starkaste och mest värdefulla varumärken. I år toppar Tiktok och Wechat listorna.
Ämnen i artikeln:
NyheterTikTokAppleHuaweiMicrosoftSamsungAlibabaWalmartAmazonSnapchatYoutubeGoogleNetflixSpotifyDisneyWarner BrosNBCCBSUnder året som gått har detaljhandeln varit den sektor som sett störst ökning av varumärkesvärdet, tätt följt av tech som är den mest värdefulla sektorn sett till varumärke. Detaljhandeln har sett 46 procent tillväxt i varumärkesvärde under covid-pandemin, medan tech har sett 42 procents tillväxt.
Hos tech-sektorn finner vi även det mest värdefulla varumärket 2022, nämligen Apple. Med ett varumärkesvärde motsvarande 355 miljarder dollar (en ökning på 35 procent) är Apple det högst värderade varumärket sedan Brand Finance började sammanställa rapporter. Mycket av värdeökningen är tack vare det ökade fokuset på kunders integritet, samt utvecklingen av olika tjänster som Apple Pay och Apple tv, även om Iphone-försäljning fortsatt står för dryga hälften av Apples försäljning.
Techsektorns högst värderade varumärken
Apple: +35%, 355 miljarder dollar
Huawei: +29%, 71,2 miljarder dollar
Microsoft: +31%, 184,2 miljarder dollar
Samsung: +5% 107,3 miljarder dollar
AMD: +122%, 6 miljarder dollar
Detaljhandeln har plats två bland högst värderade sektorer när det kommer till varumärke. Här är det framför allt amerikanska varumärken som är på toppen, bland annat Walmart (+20%, 111,9 miljarder dollar) och Home Depot (+6%, 56,3 mljarder dollar). Amazon tar, inte helt oväntat, ledningen i denna kategori med en tillväxt i värde på 38 procent till 350 miljarder dollar.
Även tyska Edeka (6,5 miljarder dollar) och kinesiska Alibaba.com nämns i rapporten, den senare har dock minskat i värde med 42 procent, till 22,8 miljarder, senaste året. Detta efter idel skandaler, och lagstiftning efter att Alibaba anklagats för att utnyttja sin marknadsdominans för att göra livet surt för konkurrenter.
Förändringar i mediesektorn
Mediesektorn som helhet ökar med 33 procent enligt rapporten, och snabbast växande är givetvis Tiktok. Plattformen har vuxit med 215 procent upp till 59 miljarder dollar i varumärkesvärde (18,7 miljarder föregående år). Det blev den mest nedladdade appen under 2021 och är, enligt Brand Finance, ett bevis på hur mediesektorn förändras.
Även Snapchat har vuxit med 184 procent till 6,6 miljarder dollar. Både användandet och intäkter ökade med 77 procent mellan januari och september 2021. Sydkoreanska varumärket Kakao mer än fördubblades också: upp 161 procent till 4,7 miljarder.
En tydligt utläsbar trend är att traditionella medievarumärken, som NBC och CBS, minskar i värde medan varumärken som Youtube, Netflix och Disney ökar.
Mediesektorns varumärken som ökar och minskar mest i värde
Youtube: +38%, 23,9 miljarder dollar
Google: +38%, 263,4 miljarder dollar
Netflix: +18%, 29,4 miljarder dollar
Spotify: +13%, 6,3 miljarder dollar
Disney: +11%, 57 miljarder dollar
Warner bros: -40%, 6,8 miljarder dollar
NBC: -38%, 9,4 miljarder dollar
CBS: -36%, 7,4 miljarder dollar
Inom läkemedelsbranschen har coronapandemin kanske varit positiv, när det gäller varumärkeskännedom. Johnson & Johnson ökar sitt varumärkesvärde med 24 procent till 13,4 miljarder. Astra Zeneca ökar med 77 procent till 5,6 miljarder, medan Pfizer ökar med 58 procent till 6,3 miljarder.
Kinesisk chatt-app världens starkaste varumärke
Ja, det är den kinesiska appen WeChat som utnämns till det globalt starkaste varumärket av Brand Finance. Listan avgörs baserat på Brand Score Index, där högsta betyg är 100. WeChat får 93,3, vilket dock är en minskning med 2,1 procent jämfört med föregående år.
Världens starkaste varumärken
Baserat på BSI, Brand Score Index.
WeChat: 93,3
Coca-Cola: 93,3
Google: 93,3
Youtube: 93,2
Naver: 92,5
Majoriteten av varumärkena är från Kina och USA, som tar två tredjedelar av det totala värdet enligt rapporten. Indien växer snabbast med en tillväxt på 42 procent.
Här kan du läsa hela rapporten. Utvalda resultat i bildspelet nedan.
Bild 1/4