torsdag1 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Rapport: Här är de mest värdefulla varumärkena 2022

Publicerad: 7 februari 2022, 14:31

Foto: stockcam

Brand Finance har sammanställt den årliga rapporten Global 500, där man listar världens starkaste och mest värdefulla varumärken. I år toppar Tiktok och Wechat listorna.

Ämnen i artikeln:

NyheterTikTokAppleHuaweiMicrosoftSamsungAlibabaWalmartAmazonSnapchatYoutubeGoogleNetflixSpotifyDisneyWarner BrosNBCCBS

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Under året som gått har detaljhandeln varit den sektor som sett störst ökning av varumärkesvärdet, tätt följt av tech som är den mest värdefulla sektorn sett till varumärke. Detaljhandeln har sett 46 procent tillväxt i varumärkesvärde under covid-pandemin, medan tech har sett 42 procents tillväxt. 

Hos tech-sektorn finner vi även det mest värdefulla varumärket 2022, nämligen Apple. Med ett varumärkesvärde motsvarande 355 miljarder dollar (en ökning på 35 procent) är Apple det högst värderade varumärket sedan Brand Finance började sammanställa rapporter. Mycket av värdeökningen är tack vare det ökade fokuset på kunders integritet, samt utvecklingen av olika tjänster som Apple Pay och Apple tv, även om Iphone-försäljning fortsatt står för dryga hälften av Apples försäljning.

Techsektorns högst värderade varumärken

Apple: +35%, 355 miljarder dollar

Huawei: +29%, 71,2 miljarder dollar

Microsoft: +31%, 184,2 miljarder dollar

Samsung: +5% 107,3 miljarder dollar

AMD: +122%, 6 miljarder dollar

Detaljhandeln har plats två bland högst värderade sektorer när det kommer till varumärke. Här är det framför allt amerikanska varumärken som är på toppen, bland annat Walmart (+20%, 111,9 miljarder dollar) och Home Depot (+6%, 56,3 mljarder dollar). Amazon tar, inte helt oväntat, ledningen i denna kategori med en tillväxt i värde på 38 procent till 350 miljarder dollar.

Även tyska Edeka (6,5 miljarder dollar) och kinesiska Alibaba.com nämns i rapporten, den senare har dock minskat i värde med 42 procent, till 22,8 miljarder, senaste året. Detta efter idel skandaler, och lagstiftning efter att Alibaba anklagats för att utnyttja sin marknadsdominans för att göra livet surt för konkurrenter.

Förändringar i mediesektorn

Mediesektorn som helhet ökar med 33 procent enligt rapporten, och snabbast växande är givetvis Tiktok. Plattformen har vuxit med 215 procent upp till 59 miljarder dollar i varumärkesvärde (18,7 miljarder föregående år). Det blev den mest nedladdade appen under 2021 och är, enligt Brand Finance, ett bevis på hur mediesektorn förändras.

Även Snapchat har vuxit med 184 procent till 6,6 miljarder dollar. Både användandet och intäkter ökade med 77 procent mellan januari och september 2021. Sydkoreanska varumärket Kakao mer än fördubblades också: upp 161 procent till 4,7 miljarder.

En tydligt utläsbar trend är att traditionella medievarumärken, som NBC och CBS, minskar i värde medan varumärken som Youtube, Netflix och Disney ökar. 

Mediesektorns varumärken som ökar och minskar mest i värde

Youtube: +38%, 23,9 miljarder dollar

Google: +38%, 263,4 miljarder dollar

Netflix: +18%, 29,4 miljarder dollar

Spotify: +13%, 6,3 miljarder dollar

Disney: +11%, 57 miljarder dollar

Warner bros: -40%, 6,8 miljarder dollar

NBC: -38%, 9,4 miljarder dollar

CBS: -36%, 7,4 miljarder dollar

Inom läkemedelsbranschen har coronapandemin kanske varit positiv, när det gäller varumärkeskännedom. Johnson & Johnson ökar sitt varumärkesvärde med 24 procent till 13,4 miljarder. Astra Zeneca ökar med 77 procent till 5,6 miljarder, medan Pfizer ökar med 58 procent till 6,3 miljarder.

Kinesisk chatt-app världens starkaste varumärke

Ja, det är den kinesiska appen WeChat som utnämns till det globalt starkaste varumärket av Brand Finance. Listan avgörs baserat på Brand Score Index, där högsta betyg är 100. WeChat får 93,3, vilket dock är en minskning med 2,1 procent jämfört med föregående år. 

Världens starkaste varumärken

Baserat på BSI, Brand Score Index.

WeChat: 93,3

Coca-Cola: 93,3

Google: 93,3

Youtube: 93,2

Naver: 92,5

Majoriteten av varumärkena är från Kina och USA, som tar två tredjedelar av det totala värdet enligt rapporten. Indien växer snabbast med en tillväxt på 42 procent. 

Här kan du läsa hela rapporten. Utvalda resultat i bildspelet nedan.

Bild 1/4  

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev