Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Rapport: Kreativ excellens korrelerar med hög effekt

Publicerad: 13 april 2021, 12:29

Bodyforms/Libresses kampanj Viva La Vulva prisades med en andraplats i Warc Creative 100 2020.

Warc har undersökt sambandet mellan kampanjer som belönats i kreativitetstävlingar och i effekttävlingar.


Ämnen i artikeln:

WarcKreativitet

Hur ofta korrelerar prisbelönt kreativitet med prisbelönt effekt? Den frågan utgår marknadsföringsinstitutet Warc ifrån i den nya rapporten ”The Health of Creativity”. 

Warc har analyserat data från sin topplista för kreativitet respektive effektivitet mellan 2015 och 2019. 

Av de 415 bidrag som hamnade på Warc Creative 100 Rankings under perioden belönades 39 procent av dessa även för kampanjens effekt. Av dessa 415 bidrag tog sig 17 procent även in på Warc Effective 100, vilket enligt institutet antyder att de visar på hög kreativ nivå och hög effekt. 

– Vi har jämfört data från Warcs genomfångar för att se hur många kreativa idéer som också har belönats för sin effektivitet, och om högt kreativt belönade kampanjer hade större chans att vara effektiva. Med andra ord om prisbelönt kreativitet ökar, gör effektiviteten densamma? Vi ville också lyfta insikter från dessa väldigt framgångsrika idéer för att hjälpa varumärken och byråer att gå framåt, säger Amy Rodgers, Managing Editor, Research and Rankings på WARC, i ett pressmeddelande. 

När institutet enbart tittade på 2391 kreativt belönade kampanjer jorden runt hade enbart 18 procent belönats för sin effekt.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

WarcKreativitet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News