Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Rapporter
Publicerad: 1 november 2021, 14:07
Foto: Komm!
Nästa vecka presenteras rapporten 'Svart på vitt', gjord av Komm, Sveriges Annonsörer, Google och All of Us. I rapporten har reklamens förmåga att inkludera och spegla samtiden under de senaste fem år undersökts, och resultaten är tyvärr nedslående.
Frågeställningen som ligger till grund för rapporten lyder: ”Hur står sig Sverige jämfört med andra länder vad gäller inkludering och representation och hur ser egentligen representationen ut jämfört med den svenska befolkningen?”
I samarbete med Komm, tillsammans med Sveriges Annonsörer, Google och All of Us har Geena Davis Institute genomfört en intersektionell analys av 309 reklamfilmer och de 1840 personer som figurerat i filmerna. Forskarna som genomfört analysen har utgått ifrån sex olika kriterier: genus, etnicitet, HBTQ+, funktionsvariation, ålder och kraftig kroppsbyggnad. Analytikerna är inte svenskar vilket gör att de inte känner till svensk kontext eller de kända personer som ibland figurerar i svensk reklamfilm.
Ett par insikter från rapporten är att:
– Vi måste komma längre än så här. Reklam har en stor påverkan på människors beteende och attityder. Vi måste ta ett väsentligt mycket större ansvar för detta och det börjar med oss på köparsidan, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.
Rapporten kommer presenteras i helhet på torsdag nästa vecka.