Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Rapport om svensk reklam visar på stora brister: sexism, ålderism och homofobi

Publicerad: 1 november 2021, 14:07

Foto: Komm!

Nästa vecka presenteras rapporten 'Svart på vitt', gjord av Komm, Sveriges Annonsörer, Google och All of Us. I rapporten har reklamens förmåga att inkludera och spegla samtiden under de senaste fem år undersökts, och resultaten är tyvärr nedslående.


Ämnen i artikeln:

Komm!GoogleAll of usSveriges AnnonsörerHBTQJämställdhet

Frågeställningen som ligger till grund för rapporten lyder: ”Hur står sig Sverige jämfört med andra länder vad gäller inkludering och representation och hur ser egentligen representationen ut jämfört med den svenska befolkningen?” 

I samarbete med Komm, tillsammans med Sveriges Annonsörer, Google och All of Us har Geena Davis Institute genomfört en intersektionell analys av 309 reklamfilmer och de 1840 personer som figurerat i filmerna. Forskarna som genomfört analysen har utgått ifrån sex olika kriterier: genus, etnicitet, HBTQ+, funktionsvariation, ålder och kraftig kroppsbyggnad. Analytikerna är inte svenskar vilket gör att de inte känner till svensk kontext eller de kända personer som ibland figurerar i svensk reklamfilm.

Ett par insikter från rapporten är att:
Det förekommer ytterst få personer med kraftig kroppsbyggnad i svensk reklam
Andelen homofobisk reklam har ökat under 2020
Ålderism är fortsatt utbredd
Sexistisk reklam förekommer ofta, och ökade under 2019 trots #Metoo-rörelsen under 2018
Under 2018 använde 34 procent av all reklam sig av sexistiska stereotyper. Andelen 2020 var 3,8 procent
Det är jämn representation mellan könen, men män och kvinnor framställs på olika sätt

– Vi måste komma längre än så här. Reklam har en stor påverkan på människors beteende och attityder. Vi måste ta ett väsentligt mycket större ansvar för detta och det börjar med oss på köparsidan, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Rapporten kommer presenteras i helhet på torsdag nästa vecka.

LÄS OCKSÅ: Christina Knight lämnar The Amazing Society och startar akademi: ”Reklam som produceras är ofta tondöv” 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.