Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Rapport: Ovanligt låg tillväxt väntar byrånätverken

Publicerad: 13 Juli 2020, 10:29

En fotgängare passerar två reklamskyltar.

Foto: Jonas Lee

Efter pandemin väntar en dyster framtid för reklamindustrin, enligt en rapport från investmentbanken Credit Suisse.


Ämnen i artikeln:

Reklam

I slutändan ser man vem som simmar naken först när tidvattnet är lågt, har finansmannen Warren Buffet sagt som en jämförelse för att det är svårt att bedöma dåliga investeringar i bra tider. Det är först i en långkonjunktur som ekonomisk ohälsa visar sig. 

Uttalandet, med drygt ett decennium på nacken, har återigen blivit aktuellt till följd av coronapandemin. Och reklambranschen är inget undantag. 

Det är en ny rapport från investmentbanken Credit Suisse som tittat på hur reklamindustrin kommer att ta sig ur krisen. Omställningen spås bli tuff – efter pandemin spås byrånätverken se en långsiktig tillväxt på under genomsnittet. Enligt Credit Suisse rör det sig om knappa 1 procent, rapporterar Adnews.

”Det senaste årtiondet har byråerna brottats med övergången till digital media, och nu försöker de genomgå skiftet till digital transformation, där media, kreativt arbete och marknadsteknologi ska kombineras”, skriver investmentbanken i rapporten. 

Den utveckling som redan varit i gång accelereras nu av krisen, som medfört en stor förändring i konsument- och affärsbeteende, framför allt inom e-handeln. 

Rapporten målar upp en industri med stor konkurrens från konsulter, techbolag, bolag verksamma inom marknadsteknologi och andra typer av byråer. Dessutom spås Facebook och Google fortsätta minska marginalerna för byråerna. 

Credit Suisse tror på en framtid präglad av konsolidering mellan bolag, både mellan byråer exklusivt, men också mellan byråer och konsultbolag samt techbolag. 

”Vid svaren för de långsiktiga frågorna om byråernas affärsmodeller och troliga förmåga att ställa om framgångsrikt var de svarande försiktiga, också de med högt uppsatta positioner”, skriver analytiker i rapporten. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.