Rapporter
Rapport: Så vill framtidens marknadschefer förändra marknadsavdelningen
Publicerad: 6 oktober 2021, 09:01
Större transparens, färre digitala verktyg och mer varierade arbetsuppgifter. Det är några av de skiften morgondagens marknadsförare vill se i sina organisationer visar en färsk global studie.
Pandemin har inneburit 18 omvälvande månader för marknadsavdelningar runtom i världen. Företagen fick snabbt anpassa sig till nya kundbeteenden.
Workfront Adobe har tagit fram rapporten ”Morgondagens marknadsdirektör” som bygger på svar från 1100 marknadsförare på chefsnivå med titlar som marketing managers, directors, och senior vice president på företag med minst 500 anställda. Undersökningen genomfördes under juni 2021 med respondenter från Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Sverige och Australien.
Hela 99 procent av respondenterna uppger att de strävar efter att bli marknadsdirektör. Enligt svaren i undersökning är möjligheten att förnya och förändra överordnat pengar som drivkraft i karriären.
Resultatet syftar följaktligen till att ge en bild av vilka egenskaper framtida marknadsdirektörer kommer att bidra med.
När respondenterna fick svara på hur de vill att omvandlingen av marknadsföringen prioriterades följande:
• Förbättra insynen i affärsmål och strategin (48,2 procent)
• Minska repetitiva eller vardagliga arbetsuppgifter (35,5 procent)
• Minska distraktionen som orsakas av att använda för många digitala verktyg (42,8 procent)
• Skapa en samlad plats för att hantera allt arbete (37,1 procent).
Vidare visar undersökning att 79 procent av marknadsförarna regelbundet använder sig av data för att fatta beslut.
Majoriteten av de tillfrågade marknadsförarna (71 procent) bekräftade påståendet att kreativiteten blivit lidande under pandemin. Nästan åtta av tio (79 procent) planerar att återinföra fysiska möten, för att uppmuntra kreativt tänkande och mer än två tredjedelar (68 procent) vill se investeringar i teknik som främjar en kultur av kreativitet. Rapportförfattarna spår därför en ny generation av hybridkreatörer, som kan växla mellan digitala och fysiska arbetssätt.
Undersökning visar att morgondagens marknadschefer upplever att de behöver utveckla en bred kompetens för att kunna axla rollen som skickliga ledare som bidrar till att driva innovation och tillväxt för organisationen.
Områdena som de vill utveckla färdigheter inom inkluderar:
• Dataanalys, ekonomi, projektledning och att samordna arbetsbelastningar (31 procent)
• Hantera och motivera människor (26 procent)
• Affärsstrategier och digital transformation (21 procent)