Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Rapport: Svenska marknadsförare halkar efter i pandemin

Publicerad: 3 december 2021, 08:21

Foto: matejmo

Oflexibla och inte speciellt förändringsbenägna. En ny rapport om marknadsförare målar upp de svenskarna i mindre smickrande dager. Medan många av svenskarnas internationella kolleger använde pandemin för att förändra arbetssätten har svenskarna stått och stampat.


Ämnen i artikeln:

AccentureRapport

Rapporten, ”The Great Marketing Declutter” som är utgiven av Accenture Interactive, visar på stora skillnader mellan hur marknadsavdelningar i olika länder har lyckats förändra sitt arbete under pandemin.

Rapporten slår fast att kunder i dag kräver digital tillgänglighet i alla kanaler, och förväntar sig att marknadsföring skräddarsys för deras situation. Det har skapat utmaningar för marknadsavdelningar runtom i världen och endast 17 procent av marknadsförare internationellt anser att de lyckats nå fram till sina kunder under pandemin. 31 procent av globala marknadsförare ansåg att pandemin varit en möjlighet att förändra sitt arbetssätt, påverka marknadsföringen i organisationen eller omvärdera varumärket. I Sverige såg bara 2 procent pandemin som möjlighet att förändra sitt arbetssätt.

”Ses som en kostnadsdrivare”

Svenska marknadsavdelningar skiljer sig på fler sätt från sina internationella motparter.

Hela 81 procent tror att de förändringar i konsumentvanor som uppstått med pandemin är kortsiktiga och kommer att försvinna om samhället återgår till det normala. 70 procent av deras globala kolleger tror samma sak. Samtidigt har har rapporten identifierat de företag som lyckats bäst med sin marknadsföring i pandemin och de tillhör kategorin som tror att pandemin har skapat förändrade konsumentvanor inom en överskådlig framtid.

– Vår analys av undersökningen är att svenska och nordiska marknadsavdelningar ofta har en mer traditionell roll i organisationen. De ses som en kostnadsdrivare med starkare koppling till sälj- och servicefunktionerna, snarare än som en tillväxtdrivare i nära samarbete med vd, styrelse, strategi och innovation. Det återspeglas också i hur man mäter framgång, säger säger Linda Hellström, managing director på Kaplan som ingår i Accenture Interactive Sverige i ett pressmeddelande.

– Svenska marknadsavdelningar är mindre benägna att fokusera på kundnöjdhet, och mäter framgång genom hur kunderna gynnar varumärket, snarare än utgå från hur deras varumärke kan skapa värde för kunden, fortsätter hon.

Rapporten är baserad på svar från 1 022 marknadschefer i 19 länder och 19 branscher.

Den här artikeln är en dubbelpublicering i samarbete med Dagens Media.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

AccentureRapport

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.