Rapporter
Redan fler byråkonkurser i år än hela 2019
Publicerad: 16 april 2020, 12:25
Kommer det en konkurssmäll inom pr- och kommunikation spår UC att det sker längre fram, till sommaren eller hösten.
Foto: Getty Images
Ny statistik från kreditupplysningsbolaget UC visar att konkurserna inom pr- och kommunikationsbranschen redan i april är fler än under hela 2019 sammantaget. Konkurserna är dock få i jämförelse med många andra industrier som dras med lägre marginaler.
Med inställda pitcher, kampanjer som stoppas eller skjuts på framtiden och annonsörer som drar tillbaka medieinvesteringarna slår coronakrisen hårt mot byråbranschen. Hittills har Resumé kunnat berätta om hur många svenska byråer korttidspermitterat sina anställda, hur vissa redan tvingats varsla, samt A Skillful Crowds, Nom Agencys och RBK:s konkurser.
Statistik från Arbetsförmedlingen visar dessutom att varslen inom kommunikationsbranschen nästan tredubblades under mars.
Kreditupplysningsbolaget UC har å Resumés räkning tagit fram statistik över hur många konkurser som skett inom pr- och kommunikationsbranschen hittills i år. Siffrorna talar sitt tydliga språk: hittills i år har det skett fler konkurser i branschen än det gjorde under hela 2019 sammantaget. Under hela föregående år skedde enligt UC:s siffror fyra konkurser, endast hittills i år har det skett sex.
– Det kan vara en tillfällighet, eller så är det en trend. Vi har inte grottat ner oss i den här branschen tidigare, men om företagen drar ner på just pr och marknadsföring i dåliga tider, vilket jag kan tänka mig att många gör, då är det ett annat läge, säger Richard Damberg, ekonom på UC, till Resumé.
LÄS MER: Nystartade byråer oroliga – så ska de ta sig igenom krisen
Konkurserna är dock få i jämförelse med andra branscher som drabbats hårdare av coronavirusets ekonomiska effekter. I de branscher där konkurserna ökar mest just nu var marginaler och buffertar låga och lönsamheten dålig redan innan coronautbrottet. Värst drabbad än så länge är hotell- och restaurangbranschen, där UC:s räknar med en ökning på nästan 200 procent i antalet konkurser i jämförelse med samma period förra året.
Även om många byråer dras med låga marginaler är situationen ändå mer stabil inom pr och kommunikation än inom många andra industrier, påpekar Richard Damberg. Branschanalysdata från UC över fjärde kvartalet 2019 visar att konkursrisken före krisen var ungefär som snittet av alla branscher och att lönsamheten var god, även om lönsamheten gick ner lite de sista månaderna. Förväntningarna inför kommande kvartal var svagt positiva.
– Pr- och kommunikationsbranschen har större marginaler och inte riktigt samma hårda konkurrens som i till exempel restaurang- och detaljhandeln, så uthålligheten är bättre. Om företagen inom den här branschen kan göra sig av med personalkostnader genom att till exempel permittera anställda och hitta ett sätt att övervintra kanske det här inte slår lika hårt som i andra branscher, säger Richard Damberg.
– Men det beror helt på hur lågkonjunkturen utvecklar sig. Om den som många tror blir långvarig så får pr och marknadsföring antagligen stryka på foten som vi sett under andra kriser, fortsätter han.
Kommer det en konkurssmäll inom pr- och kommunikation förväntar sig Richard Damberg att det blir längre fram.
– Det var ju först i mars som allvaret i situationen började gå upp för många, så januari och februari kan vi räkna bort. Jag tror att många bolag inom branschen har ett bra eget kapital och har varit lönsamma till skillnad från många andra branscher som nu är särskilt utsatta. Jag tror man kan förvänta sig att många permitterar och skär ner, men klarar man ändå inte verksamhet kommer konkurserna längre fram, till sommaren eller hösten.
Konkurser inom pr- och kommunikation
2019: 4
Januari: 0
Februari: 0
Mars: 1
April: 0
Maj: 0
Juni: 0
Juli: 0
Augusti: 0
September: 0
Oktober: 1
November: 1
December: 1
2020: 6
Januari: 1
Februari: 1
Mars: 3
April: 1