Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Så har medieinvesteringarna påverkats av coronaviruset

Publicerad: 7 April 2020, 08:08

Rensat för periodiseringseffekter minskade tv-investeringarna i mars med uppåt 25 procent, nästan lika stort tapp var det i de digitala kanalerna medan kvällspress redovisar nya bottenrekord. Och Sveriges mediebyråer tror att vi bara sett början.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges mediebyråers medlemmar, minskade i mars med 6,2 procent jämfört med samma period förra året. Att tappet inte är större än så beror delvis på att mars 2020 hade ytterligare en faktureringsdag i jämförelse med mars 2019. Vanligtvis innebär en extra faktureringsdag att siffrorna visar en positiv tillväxt.Totalt förmedlades investeringar på drygt 1,2 miljarder kronor.

Kategorierna som backade mest var bio (-61,6 procent), dagspresskväll (-54,3 procent) och DR/annonsblad (-40,3 procent). Totalt har medieinvesteringarna till och med mars minskat med 10,8 procent i jämförelse med förra året. I rena pengar innebär det en minskning på drygt en miljard kronor. Från Sveriges mediebyråers håll tror man att minskningarna bara kommer att fortsätta.

– Givetvis är coronakrisen den stora förklaringen till att medieinvesteringarna backar, även om vi tidigare har sett en cyklisk nedgång i medieköp. Det finns dock en fördröjning i den kraftiga nedgång vi kan förvänta oss; mycket av de medieinvesteringar som gjordes i mars bokades redan i februari eller ännu tidigare, och dessutom var de första 10 dagarna i mars inte lika påverkade av krisen som den senare delen av mars. Vi kan med största säkerhet förvänta oss väsentligt större nedgångar för medieinvesteringarna kommande månader, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

De fyra kategorier som ökar är radio (27,3 procent), utomhus/trafikreklam (12,1 procent), online video (11 procent) och tv (4,3 procent). På grund av den extra faktureringsdagen ger dock siffrorna en skev bild av verkligheten.

– Radio är den kanal som ökade mest under mars, men med en extra faktureringsvecka är detta i linje med föregående period 2019. Radio tycks inte ha påverkats kraftigt av coronakrisen under mars. Även utomhus/trafikreklam ökade, men här är bokningscyklerna betydligt längre och kategorin kommer sjunka de kommande månaderna. Den största kategorin TV ökade med 4 procent, men givet en extra faktureringsvecka borde den ökningen vara minst 20 procent. Det skulle innebära att TV tappar runt 25 procent om vi bortser från periodiseringseffekter. Övriga mediekanaler faller kraftigt. De samlade digitala köpen minskar med 18 procent; de samlade printköpen 23 procent. Noterbart är kvällspress som gör sin sämsta månad någonsin. Att bio faller mest av alla kanaler är förväntat, då samtliga biografer är stängda, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediabyrå.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.