Rapporter
Spotifys reklamintäkter sjunker
Publicerad: 30 juli 2020, 08:01
Spotifys vd och grundare Daniel Ek. Foto: Press
Till följd av minskade reklamintäkter under coronapandemin tappar Spotify 21 procent av sina årliga annonsintäkter under det andra kvartalet. Vd:n Daniel Ek tror dock på en fortsatt kombination mellan betalande prenumeranter och reklam.
Ämnen i artikeln:
SpotifyUnder gårdagen rapporterade Spotify sitt resultat för det andra kvartalet, och siffrorna vittnar om en högre förlust än förväntat. Omsättningen under Q2 landar på 1 889 miljoner euro, och förlusten skrivs -167 miljoner euro.
Bolaget har inte lyckats vända till lönsamhet något år sedan starten 2008, men har haft lönsamma kvartal. Förlusten under Q2 förklaras med ökade personalkostnader kopplade till aktiens uppgång under våren enligt Spotifys optionsprogram, skriver Di Digital.
Man är dock inte helt opåverkade av coronapandemin. Spotify bygger till stor del sin affärsmodell på betalande kunder. Enbart en tiondel av bolagets totala intäkter kommer från gratiskonton, som i sin tur finansieras av annonser. Här tappade man dock 21 procent av annonsintäkterna på årsbasis, då reklamköpen minskat. Framöver ser det dock ljusare ut, enligt vd:n Daniel Ek.
– Audio är en affärsmöjlighet värd många miljarder, och det är en handelsplats som i dagsläget är värd mer än 50 miljarder dollar i reklamintäkter. Långsiktigt tror jag att kombinationen mellan prenumeration och reklam är framtiden, säger Daniel Ek, enligt The Drum.
Spotify har nu 299 miljoner användare.