Rapporter
Stark tillväxt för Omnicom – satsar stort på e-handel
Publicerad: 8 februari 2023, 10:39
Foto: Richard Drew
Efter att Publicis presenterat starka siffror för 2022 följer Omnicom i samma spår.
Även om somliga är kritiska mot de stora holdingbolagen kan flera av dem blicka tillbaka på ett framgångsrikt 2022. Efter att Publicis förra veckan rapporterat en organisk tillväxt om 20 procent för helåret är det nu dags för Omnicom. Omnicom, som äger DDB, BBDO och TBWA, hade förra året en organisk tillväxt om 9,5 procent. Resultatet innebär att man överträffar prognoserna om mellan 8 och 8,5 procent. Delar vi upp tillväxten baserat på affärsområde växer PR snabbast följt av ”precision marketing” och varumärkesfrågor. Området med lägst tillväxt är reklam- och medieområdet. Geografiskt är Latinamerika den klart snabbast växande marknaden.
Vinstmarginalen sjunker dock något, från 15,4 procent 2021 till 14,6 2022.
För 2023 väntar man sig dock en betydligt lägre tillväxt på mellan 3 och 5 procent.
– Vi är fortsatt väldigt försiktiga på grund av det makroekonomiska och geopolitiska läget. berättade styrelseordföranden och vd:n John Wren i samband med att bolaget presenterade sin rapport.
Sedan 2021 har Omnicom investerat tungt i att bygga ut sin kompetens inom e-handel. Även om det på den svenska marknaden inte finns några konkreta satsningar har man på global nivå lanserat byrån Transact, en byrå som enligt Wren var avgörande när man gick vinnande ur L'Oreals globala mediepitch, en pitch som innebär medieinvesteringar på cirka 10 miljarder kronor.
– Oavsett om du frågar oss eller någon av våra konkurrenter om stora mediepitcher så får du höra hur viktigt det är att kunna hantera e-handel. Det är ett område som vi har varit och kommer fortsätta vara fokuserade på. Det kommer spela en avgörande roll för våra affärer inte bara under 2023 utan även framöver, säger Wren.