Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Stor diskrepans mellan konsumtion och reklamutgifter, visar rapport

Publicerad: 21 oktober 2021, 11:26

Reklamutgifter är kraftigt uppblåsta i relation till den dagliga konsumtionen, visar en rapport från Warc. Sociala medier, till exempel, förutspås stå för nästan 40 procent av reklamutgifter 2022, men bara strax över 21 procent av den dagliga mediakonsumtionen. Diskrepansen motsvarar ett värde på 94,3 miljarder dollar.


Ämnen i artikeln:

Warc

I rapporten har man analyserat prognoser för reklamutgifter på 100 marknader världen över och en enkät med över 715000 svar från konsumenter. Resultatet visar att annonsörer spenderar för mycket i relation till den faktiska mediakonsumtionen.

Sedan Q1 2021 lockar sociala medier för första gången större investeringar än linjär-tv. Nästa år beräknas sociala medier stå för 39 procent av reklamutgifterna, men bara 21 procent av konsumtionen. Det är en skillnad på över 17 procentenheter, vilket motsvarar cirka 94 miljarder dollar enligt Warcs beräkningar. Diskrepansen mellan annonsspendering och konsumtion i linjär-tv motsvarar omkring 87 miljarder dollar.

Däremot är reklaminvesteringar i online-video på en balanserad nivå. Annonsörer väntas spendera omkring 71 miljarder dollar på annonsering på onlinevideo-plattformar, en andel på 13,6 procent. Daglig mediekonsumtion av dessa plattformar ligger på omkring 13 procent.

Hur har detta räknats ut?

Warc har undersökt reklaminvesteringar på åtta typer av plattformar: linjär-tv, sociala medier, onlinevideo-plattformar, print, radio, nyhetssajter, online-ljud, och podcasts.

Genom intervjuer med över 715000 konsumenter har man kartlagt hur mycket tid som man i snitt spenderar på de åtta olika typerna av plattformar.

Genom att undersöka andelen reklaminvesteringar som respektive medium får, och jämföra det med den dagliga snittkonsumtionen av plattformarna, har Warc kunnat räkna ut skillnaderna i både procent och dollar.

Rapporten visar också att annonsörer underskattar ljudplattformar och podcasts. Podcasts undervärderas enligt rapporten med omkring 40 miljarder dollar per år. 

Även nyhetssajter har högre dagskonsumtion är vad reklamutgifterna speglar, och annonsörer skulle behöva spendera 58 miljarder dollar mer på detta medium för att matcha konsumenterna. Prognosen är att annonsörer kommer satsa 12,8 miljarder på nyhetssajter 2022.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Warc

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.