Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Stort missnöje med mångfaldsarbetet i svenska marknads- och kommunikationsbranschen

Publicerad: 27 oktober 2021, 08:37

Mångfaldsarbetet i den svenska marknads- och kommunikationsbranschen får låga betyg av de som verkar i den. Det visar en färsk global undersökning.


Ämnen i artikeln:

MångfaldSveriges AnnonsörerKomm

Enligt en ny global undersökning från Kantar och The World Federation of Advertisers (WFA) anser knappt hälften av de svenska respondenterna (43 procent) att arbetsgivaren gör tillräckligt mycket på området, vilket kan jämföras med det globala genomsnittet på 60 procent.

– Vår bransch har länge pratat om vikten av mångfald, rättvisa och inkludering och den här undersökningen är en viktig temperaturmätare på hur det arbetet går, i Sverige men också internationellt. Det är tydligt att många löften förblir just löften och att vi inte har gjort tillräckligt. Nu behöver vi lägga mycket större fokus på konkreta åtgärder och handling som driver förändring, säger Karin Grohman, projektledare hos Sveriges Annonsörer som samordnar undersökningen på den svenska marknaden i en kommentar. 

Undersökningen är världens första globala studie av mångfald och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen och omfattar över 10 000 respondenter från 27 länder varav 479 från Sverige. Syftet med studien är att samla ett stort och konkret underlag till framtida förbättringsåtgärder i branschen.  

Resultatet visar att en stor del yrkesverksamma i marknads- och kommunikationsbranschen världen över är kritiska till bristen på mångfaldsarbete. I Sverige är missnöjet också mer utbrett än i många andra länder.   

Ett undantag är frågan som rör ”känslan av tillhörighet” där Sverige ligger bäst till i den internationella jämförelsen. 76 procent av de svenska respondenterna uppger att de känner tillhörighet på sin arbetsplats, här ligger det globala genomsnittet på 68 procent.  

Undersökningen visar också att det främst är familjesituation och ålder som ger upphov till diskriminerande behandling på arbetsplatser i marknads- och kommunikationsbranschen, globalt sett. Drygt var fjärde anställd (27 procent) anser att familjesituationen, exempelvis att ha småbarn, leder till orättvis behandling på jobbet. I Sverige är motsvarande andel klart lägre, 17 procent. Globalt anser var fjärde anställd (27%) att åldern är en diskriminerande faktor. I Sverige är motsvarande andel något lägre även här, 23 procent. 

I ett pressmeddelande säger Komms vd Linda Nilsson att resultatet ska fungera som ett underlag för vidare samtal och som en utgångspunkt för Sveriges Annonsörer och Komm att gemensamt kunna jobba aktivt och målinriktat med frågan.
Som ett första steg startar nu organisationerna upp branschöverskridande arbetsgrupper.

Ytterligare insikter från undersökningen (Sverige): 

77 procent av kvinnorna känner tillhörighet på arbetsplatsen. Motsvarande andel bland männen är 84 procent. 

69 procent av kvinnorna tror att deras kolleger skulle rapportera olämpligt beteende till ledningen. Motsvarande andel bland männen är 85 procent. 

26 procent av kvinnorna menar att familjesituationen kan vara ett hinder för att göra karriär på arbetsplatsen. Motsvarande andel bland männen är 21 procent. 

 

Fakta om undersökningen

Studien omfattar drygt 10 000 respondenter och genomfördes i juni/juli 2021 av Kantar, på uppdrag av The World Federation of Advertisers (WFA). I Sverige har undersökningen samordnats av Sveriges Annonsörer med stöd från Komm, All of Us, Berghs School of Communication, IAB Sverige, Resumé, Sveriges Mediebyråer, SES Sponsrings- & Eventsverige, Swedish Content Agencies och Swedma.


Övriga länder som deltagit är Belgien, Brasilien, Kanada, Colombia, Frankrike, Grekland, Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten, Hong Kong (SAR), Kina, Indien, Irland, Japan, Malaysia, Nederländerna, Nya Zeeland, Pakistan, Portugal, Singapore, Sydafrika, Spanien, Sverige, Turkiet och USA. Resultatet bildar underlag för WFA:s och de lokala branschorganisationernas handlingsplaner för mångfald och inkludering.

Undersökningen kommer att genomföras på nytt för att mäta utveckling och eventuella framsteg.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.