Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Svenska digitala marknadsförare tjänar näst sämst i Norden

Publicerad: 1 Juli 2020, 09:59

Foto: Unsplash

170 000 kronor. Så mycket mycket mindre får en digital marknadsförare i Sverige betalt i årslön, jämfört med en i Danmark. Det slår en ny genomgång gjord av Reboot Digital Marketing Agency fast.


Ämnen i artikeln:

Digital marknadsföringDigital kommunikation

Hur mycket du tjänar som digital marknadsförare kan skilja sig rejält beroende på vart du bor. Faktum är att skillnaden mellan en genomsnittlig årslön kan skilja sig med så mycket som 300 000 kronor. Så stor är skillnaden mellan det bäst betalande landet Japan, och Storbritannien, det land där genomsnittslönen är som lägst. 

Det är den brittiska digitala marknadsföringsbyrån Reboot Digital Marketing Agency som sammanställt en lista över hur digitala marknadsförare tjänar runtom i världen. Statistiken baseras på positioner inom alla nivåer. 

Bäst lön efter Japan betalar bolag i Kina, därefter USA och Danmark – som har en snittlön på 60 616 euro. I botten ligger – förutom Storbritannien – Spanien, Frankrike, Kanada och Finland. Sverige landar strax ovan Finland, med en snittlön på 44 208 euro, eller cirka 462 000 kronor. Den digitala marknadsförare som tar bilen över Öresundsbron till Danmark höjer alltså sin snittlön med 16 408 euro, eller 171 000 kronor, enligt sammanställningen. 

Foto: Reboot Digital Marketing Agency

Genomgången visar också att en genomsnittlig lön kan öka med 30 000 euro under en karriär, från en snittlön på 27 808 euro för den med ett års erfarenhet, till 56 817 euro för den med över tio års erfarenhet. 

Webbutvecklare, e-commerce managers och pr-managers är högst avlönade inom de digitala jobben. 

– Många underskattar kompetensen som krävs för att få in en fot i industrin. Det krävs mycket mer än en kandidat i marknadsföring – du måste vara tjockhudad, kreativ och besitta en förmåga att skriva bra för att kunna representera varumärken på nätet. Mer nischade kunskaper som kan hjälpa till under karriären är SEO, HTML och, som vi ser öka, programspråk som python, säger Abby Chinnery, Managing Director på Reboot Digital Marketing Agency, i ett pressmeddelande. 

Foto: Reboot Digital Marketing Agency

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.