Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Svenska internets viktigaste trendrapport – det ska du som marknadsförare ta med dig

Svenska internets viktigaste trendrapport – det ska du som marknadsförare ta med dig

Allt fler publicerar eget material på sociala medier, funderar över integritet och riktad reklam, och många följer influencers. Resumé sammanfattar de viktigaste delarna ur ”Svenskarna och internet” och får experternas analyser. ”Det är så lätt som marknadsförare att lägga ut en annons, nå 100 000 människor, få 30 sälj och tycka man har gjort ett bra jobb” säger Alexander Morad, vd på Bright Mind Agency.

Publicerad: 11 oktober 2022, 13:39

Ämnen i artikeln:

ToppnyheterSvenskarna och InternetNils Andersson WimbyTrendDigitala trenderSociala medier

Foto: Kar-Tr

Innehåll

Integritet och riktad reklam

De allra flesta internetanvändare i Sverige väljer att skydda sin identitet eller på något sätt begränsa hur mycket data de delar med sig av. Vanligast är att man inte skriver saker om sig själv på sociala medier eller att man begränsar appars funktioner eller behörighet. Gällande det sistnämnda är det inte minst saker som plats, kamera, kontakter och mikrofon man inte vill dela med sig av. Äldre internetanvändare känner sig också begränsade av tekniken, och är i större utsträckning rädda för att bli lurade på internet.

En tredjedel av svenska internetanvändare tänker på vilka spår eller vilken data de lämnar efter sig online. Unga användare menar att de ibland funderar på vad som kommer upp om en arbetsgivare skulle söka på dem. Äldre användare förstår i lägre grad hur man kan skydda sin personliga data, och enligt rapporten är det flera som undrar vad som menas med att ”klicka ur” (att exempelvis välja att inte bli spårad eller acceptera cookies, reds. anm.).

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

I alla åldrar så reflekterar man över riktad reklam och annonsering på nätet, enligt rapporten. Många är irriterade över att deras information kan säljas till kommersiella bolag. Äldre reflekterar något mindre över detta, eftersom man ser sig själv som ointressant för annonsörer. Däremot är man mer rädd för att bli hackad.

Ungefär var fjärde uppger att man väljer bort appar för att man inte vill att de ska samla in information. Framför allt nämns appar som ägs av Meta, som Facebook och Instagram. Andra man känner skepsis inför är Tiktok, samt appar från Kina och Ryssland.

I fritextssvar skriver internetanvändarna så här om riktad annonsering:

”Förstår att det är Google själva som försöker skapa ”smart” marknadsföring, men jag anser att det ligger närmre spionage än marknadsföring.”

”Ja, men som allt fungerar i dag kan man inte använda internet utan att lämna spår efter sig, och kan heller inte fungera i samhället utan att använda internet. Så känner mig mest uppgiven inför det.

”Har märkt att reklam via till exempel Facebook är kopplad till vad jag sökt på eller vilka butiker jag varit i. Som naturintresserad jägare får jag ständigt reklam för antijaktföreningar och veganmat som gör mig riktigt förbannad.”

”Det är en jävla skandal utan dess like att privata företag tillåts kartlägga våra privatliv in i minsta detalj. Möjliggjort av att boomers inte förstår teknologi. Tack vare det kan våra politiker ta emot Kinamutor bäst de vill utan att de äldre generationerna ens ser vad som sker. 

Läs också:

Resumé/Novus: Folkets inställning till integritet och data – en axelryckning 

Hur påverka nya EU-lagstiftningen dig som annonsör? Resumé reder ut

Efter partiernas mass-sms – IMY:s generaldirektör kritisk till hur GDPR fungerar i praktiken 

Sociala medier

Ungefär lika många använder sociala medier som under 2021, och de tre största plattformarna är fortfarande Youtube, Facebook och Instagram. Bland de födda innan 1990-talet är Facebook störst, men 90-talister och framåt föredrar Youtube. Bland de födda på 00-talet är Snapchat den plattform som används mest på daglig basis. 

Det syns en liten minskning bland den äldsta gruppen, 20- och 30-talisterna, och en liten ökning i den yngsta gruppen, de födda på 2010-talet. De yngsta använder Youtube och Roblox i högst grad, och även användandet av Snapchat ökar kraftigt i gruppen.

Användandet av Youtube, Flashback, Reddit och Twitch minskar något jämfört med år 2021. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

Drygt fyra av tio internetanvändare följer varumärken eller företag på sociala medier, framför allt 90-talister. Vanligast är att man följer dessa på Facebook eller Instagram. Det är få som följer varumärken på Youtube, Snapchat, Tiktok, eller andra sociala medieplattformar.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

E-handel

Det senaste året har allt fler äldre skaffat och börjat använda Bank-id. Även andelen pensionärer som kan genomföra en betalning i e-handel har ökat, vilket antagligen hör ihop. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

 

I princip bara unga män handlar med kryptovaluta, och endast sex procent av internetanvändare totalt har gett sig in bland NFT:er och Bitcoins. 

Influencers

En tredjedel av internetanvändarna i åldern 8 år eller äldre följer influencers, youtubers eller streamers, och det är vanligare bland kvinnor än bland män. Med undantag för de födda på 2010-talet, där fler pojkar följer influencers. Bland flickor är Therese Lindgren, Bianca Ingrosso och Jocke och Jonna populära. Bland pojkar är i stället IJustWantToBeCool, Mr Beast och Tomu de personer som flest följer.

Ungefär en av fem internetanvändare över 8 års ålder har tittat på någon som spelar spel online, alltså en stream av en gamer. Framför allt bland de yngre, och vanan sjunker ju äldre man blir. 

Ungefär 35 procent av kvinnor följer någon typ av influencer online, siffran för män är 31 procent. Det är vanligast att följa influencers bland personer födda på 90- och 00-talet. Det är också vanligt att barn födda på 10-talet följer influencers, youtubers eller streamers. Här är det däremot betydligt vanligare bland pojkar (58 procent) jämfört med flickor (43 procent).

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

Det tar experterna med sig från rapporten

Nils Andersson Wimby, head of global marketing på If, menar att det framför allt märks att långsiktiga trender håller i sig.

– Vi är nu så pass mogna digitalt att det är svårt för jättedramatiska skiften att inträffa på bara ett år, som det kunde göra för 7-8 år sedan. Det gamla citatet ”we tend to overestimate the impact of change in the short run, and underestimate the impact in the long run” är nog ganska sant. Internetanvändande totalt ligger på exakt samma siffror 2022 som 2021. Användandet av digital brevlåda ökar från 61 till 68 procent, vilket kallas ”skjuter i höjden”.

– Ett exempel är e-handel, som ligger på 85 procents penetration 2022. Den siffran är faktiskt något lägre än 89 procent 2021 och 87 procent 2020 (även om frågan verkar vara ställd på lite annat sätt). Det är ingen dramatisk förändring på ett år, men över tid är naturligtvis denna utbredda penetration av e-handel ett dramatiskt skifte i konsumentbeteende och förutsättningarna för marknadsföring.

LÄS OCKSÅ: Nils Andersson Wimby: Många överskattar pandemins effekter på vårt beteende 

Han noterar också att röstsök inte har slagit igenom, i alla fall inte än.

– Apropå långsamma utvecklingar: för 3-4 år sedan, när Google Home och Amazon Alexa var nya, var varenda trendspaning fylld med förutsägelser om hur röstsök skulle revolutionera konsumentbeteende, riva muren mellan fysiskt och digitalt etc etc. Enligt svenskarna och internet använder endast 5 procent röstsök varje vecka. Dock intressant att se att användande är mest utbrett i de yngsta målgrupperna.

Undersökningen visar att fyra av tio svenskar följer varumärken på sociala medier.

– För folk 20-50 är det närmare sex av tio, men ändå. Lite drygt hälften följer något varumärke. Alltså totalen av den egna arbetsplatsen, ens absoluta favorit-klädesmärke, Red Bull, Marvel, Ikea, Nike och Marabou kommer inte upp i högre siffror än så.

– Det intressantaste med detta skulle jag säga är detta; sex av tio svenskar, en klar majoritet, följer inte varumärken och företag på sociala medier. Alls. Att komma in och skapa en större organisk följarskara ter sig alltså ganska svårt.

Alexander Morad, vd på Bright Mind Agency, tror att läget kan ha skiftat redan innan rapporten kommit ut. Han pekar på att datan den vilar på samlas in i januari-februari snarare än helåret 2022.

– Det påverkar speciellt appar som växer väldigt fort, till exempel Tiktok. I februari hade man runt 2,5 miljoner månatliga aktiva användare i Sverige, den siffran har ökat ganska markant nu. Vilket också innebär att fördelningen i åldrarna på Tiktok inte riktigt stämmer överens med den bild som Svenskarna och internet ger. Det framstår som att det är en överlägsen majoritet Tiktok som är under 22, men så ser det inte riktigt ut i dag. 

Det Alexander Morad reagerar starkast på från rapporten är barns roll på internet. Han reagerar särskilt på att näthat bland barn mellan 12 och 19 fördubblats i jämförelse med förra årets rapport.

– Men också att de unga verkar mer måna om att skydda sin integritet, mer än hälften av de yngre klickar till exempel bort sin platsinformation och tillgång till kontakter. 

För marknadsförare handlar det viktigaste om hur de riktar sina annonser.

– Det är så lätt som marknadsförare att lägga ut en annons, nå 100 000 människor, få 30 sälj och tycka man har gjort ett bra jobb. Det är få som reflekterar kring upplevelsen från de resterande 99 970 som inte köpte. Hos både äldre och yngre ser vi en mix av acceptans och uppgivenhet över den information som finns om dem på nätet och de digitala spår de lämnar. En aspekt som de flesta internetanvändare i alla åldrar verkar reflektera över är riktad reklam och annonser på nätet och att upplevelsen är att så fort man googlar på något, pratar om det så ser man inom kort reklam för det. Här är det viktigt att vi som marknadsförare skapar en behaglig tratt i annonseringen. 

– En annan intressant grej som marknadsförare att tänka på att kika på antalet som arbetar hemifrån. Man kanske får tänka om lite kring annonseringen man tidigare gjort utomhus, på tunnelbanor, busshållsplatser och andra digitala skyltar som kanske inte ses i lika stor utsträckning längre. Att förflytta en del av den budgeten till digitala annonser för att nå folk som jobbar hemifrån kan vara taktiskt.

Vi ställde sju frågor om rapporten till Amanda Oxell.

Hennes svar kan du läsa här. 

Alicia Price

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev