onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Svenska pr-byåer tror mindre på affärerna – men är mer positiva inför framtiden

Publicerad: 2 februari 2023, 10:41

En färsk undersökning avslöjar den svenska pr-branschens syn på framtiden jämfört med resten av kommunikationsbranschen.

Ämnen i artikeln:

PR-ByråerNyheterRegi

ART

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Resumés bokslutskartläggning i höstas visade tydligt på en medvind för pr-branschen.
Och visst finns det en optimism i branschen inför framtiden, de dystra ekonomiska tiderna till trots. Det framgår i alla fall av en byråledarundersökning från analysföretaget Regi och branschföreningen Svensk PR som ska presenteras på branschevenemanget Stora PR-dagen i dag torsdag 

Undersökning bygger på svar från 186 kommunikationsbyråer varav 24 pr-byråer och genomfördes i november förra året.

– Marknaden har fått ett uppsving sedan pandemin och börjat återhämta sig. PR- byråerna är generellt något mer negativa kring ekonomin än övriga byråer, men är samtidigt mer optimistiska inför framtiden, säger Maria Alriksson, seniorkonsult på Regi.

I enkäten tonar en övervägande positiv syn på marknaden fram hos hälften av byråerna, 50 procent. 50 procent av pr-byråerna är positiva till marknaden jämfört med 56 procent för den totala byråsidan . Pr-byråerna bedömde sin ekonomi till 7,0 på en 10-gradig skala (6,9 för totalt alla byråer.

Omsättningen kommer att öka eller vara oförändrad menar närmare hälften av byråerna medan bara knappt en av tio spår en negativ tillväxt. En av fyra byråer tror att lönsamheten också ökar medan hälften tror på oförändrad lönsamhet.

Just tillgången på kompetens verkar vara en av faktorerna som kan få negativa konsekvenser för företagen. 42 procent av byråerna uttrycker oro för att inte hitta den kompetens de efterfrågar.

LÄS MER: Rekryterarna: Här är dina största utmaningar i talangkrisen

Omsättning Q1 –Q2

• 42% anger att den ”kommer att öka” (45% totalen)
• 50% anger att den kommer att vara ”oförändrad” (40% totalen)
• 8% anger att den kommer att ”minska”(12% totalen)

Lönsamhet

• 26 % anger att den ”kommer att öka” (37% totalen)
• 52% anger att den kommer att vara oförändrad (40% totalen)
• 22% anger att den kommer att minska (20% totalen)

Personal

• Addering av sannolikt + mkt sannolikt en personalökning 75 % (67% totalen)
• Oförändrad personalstyrka 25% (34% totalen)

Tillväxt

• PR-byråerna tror att de kommer att ha högre tillväxt de kommande 5 åren jämfört med reklambranschen (köpt utrymme i form av annonser, direktreklam).

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev