Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Svenskarnas konsumtion ökar

Publicerad: 23 Juni 2020, 08:44

Allt färre svenskar håller med anledning av coronaviruset i plånboken. Konsumtionen av kläder är dock fortfarande långt från normala nivåer.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetYouGov

Sedan coronaviruset covid-19 slog till i början av mars har konsumtionen världen över tvärnitat. Sverige har på grund av sina relativt lätta restriktioner haft en något högre privatkonsumtion men även här har butiker drabbats hårt.

Nu kommer dock nya siffror från Yougov som visar att svenskarna återigen börjat lätta på lädret. Analysföretaget har följt de svenska konsumtionssiffrorna sedan början av pandemin och nu börjar andelen som minskat sina köp, både i fysiska butiker och online, att minska. Mest höll svenskarna i pengarna i slutet av april.

Vissa kategorier är dock fortfarande kraftigt påverkade av mer försiktiga konsumtionsvanor. Klädbranschen är en av dem som drabbats hårdast och där fortsätter konsumenterna, särskilt kvinnor, att hålla i pengarna. I dagsläget spenderar 36 procent av respondenterna mindre i klädbutiker än innan krisen och bara sex procent spenderar mer.

Inom livsmedel är tappen inte alls lika stora. Bara elva procent av respondenterna i Yougovs undersökning uppger att de spenderar mindre pengar på livsmedel nu än innan krisen medan hela 18 procent uppger att de spenderar mer.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetYouGov

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.