söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Undersökning: Lågkonjunkturen gör sociala medier viktigare för företagen

Publicerad: 11 januari 2023, 10:30

Frida Fors Wallsbeck, nordisk marknadschef på Meltwater.

I en ny rapport från Meltwater säger 52 procent av respondenterna att sociala medier blir allt viktigare för deras bolag i och med ekonomisk osäkerhet – och 42 procent planerar att öka budgeten för sociala medier.

Ämnen i artikeln:

MeltwaterSociala medierNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Rapporten State of Social Media 2023 presenterar resultatet från en undersökning som gjorts av Meltwater på mer än 1700 marknadsförare och kommunikatörer verksamma inom B2B, B2C och NGOs. Datainsamlingen skedde under hösten 2022, med målet att kartlägga utvecklingen av sociala medier-marknadsföring. Fler än hälften av respondenterna, 52 procent, uppger att sociala medier blir allt viktigare i samband med ekonomisk osäkerhet.

Den plattform som organisationer använder mest är Facebook (89 procent) följt av Linkedin (87 procent), Instagram (84 procent) och därefter Youtube och Twitter, som används av 67 respektive 66 procent. Tiktok används av 30 procent av organisationerna, en fördubbling sedan förra året (16 procent). 

Beroende på bolagets sektor är olika medier mer och mindre intressanta. Linkedin är till exempel populärast bland b2b-företag, medan icke-statliga organisationer och b2c-bolag uppgav Facebook och Instagram som de viktigaste plattformarna.

De främsta måtten som bolagen använder är enligt undersökningen engagemang, följarantal, och trafik till hemsidan. Bara 17 procent uppgav att de mätte intäkter från sociala medier, och 31 procent uppgav att marknadsförings-leads var prioriterat att följa.

Sociala medier-marknadsföring har olika syften, men undersökningsresultatet visar att ökad varumärkeskännedom (81 procent) och varumärkesengagemang (60 procent) står högst på agendan för samtliga. Bara en fjärdedel av företagen uppgav varumärkesrykte som ett viktigt nyckelmått.

– Till följd av algoritmernas utveckling kommer varumärkeskännedom och varumärkesuppfattning vara avgörande för att vinna klick och kunder 2023. Samtidigt visar våra resultat att de främsta utmaningarna för marknadsförings- och kommunikationsproffs är tid och resurser för att lyckas på sociala medier, samt mätning av effekt och avkastning på investeringen. Med det sagt behöver organisationer vara öppna för att investera mer i sociala medier, och framför allt lägga krut på effektiv mätning. Ett starkt varumärke kommer vara viktigare än någonsin i år, säger Frida Fors Wallsbeck, Nordisk marknadschef på Meltwater

71 procent av alla b2c-bolag jobbar redan med influencer marketing eller planerar att göra det, och 42 procent av alla deltagande bolag planerar att öka sin budget för sociala medier under 2023.

– I det rådande ekonomiska klimatet behöver varumärken hitta nya sätt att behålla kundernas förtroende och uppmärksamhet. Som ett resultat ökar vikten av sociala medier som kanal, och jag tror att den tillväxt vi sett av Tiktok sedan förra året kommer att öka lavinartat, med allt fler varumärken — också inom b2b — som börjar experimentera med plattformen, avslutar Frida Fors Wallsbeck.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev