Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Undersökning: Så påverkas nordiska köpbeteenden efter coronakrisen

Publicerad: 24 April 2020, 09:08

Viljan att stötta mer lokala företag kommer fortsätta även efter att coronakrisen är över, det visar en ny rapport från analysföretaget Mantap.


Sedan coronakrisen i mitten av mars slog till med full kraft har det publicerats ett otal rapporter om hur konsumenter förändrar sina konsumtionsvanor. Rapporterna har främst pekat på att e-handeln ökat lavinartat, främst inom kläder och hemelektronik, och att retail, av förklarliga skäl, tagit en hård smäll.

LÄS MER: Unilever spår bestående förändring av shoppingvanor – stoppar all större reklamproduktion 

Nu släpper analysföretaget Mantap en rapport med fokus på Norden och hur konsumentbeteendena i Sverige, Norge, Finland och Danmark kommer förändras efter att krisen är över. Rapporten bygger på 4000 webbintervjuer med ett riksrepresentativt urval i de tre länderna.

LÄS MER: Rapport: Ökningen av den europeiska e-handeln kommer fortsätta efter Corona

Enligt rapporten kommer den höjda nivån av e-handel att fortsätta post-corona, inte minst i Finland och Sverige. Det finns dock vissa grupper som kommer att minska sina e-handelsköp, och köp generellt, på grund av en försämrad privatekonomi.

LÄS MER: Rusta dig – så förändras konsumentbeteenden under och efter coronakrisen 

En trend som varit tydlig sedan viruset slog till har varit initiativ och uppmaningar om att stötta lokala och mindre företag, inte minst inom restaurangbranschen. Viljan att stötta sina lokala handlare kommer enligt rapporten att fortsätta även efter coronakrisen är över, författarna skriver att det är den tydligaste beteendeförändringen i rapporten. Det enda undersökta land där trenden inte är lika tydlig är Danmark. I allmänhet väntas Finland visa upp de största beteendeförändringarna post-corona.

Vidare skriver rapportförfattarna att den allmänna konsumtionen på grund av det osäkra ekonomiska läget väntas minska, något som kommer innebära en stor utmaning för marknadsförare och byråer. I allmänhet tycks respondenterna vilja spara en större del av sin disponibla inkomst i exempelvis aktier eller fonder, särskilt tydligt är detta i de yngre målgrupperna. Områden där man kommer att spara in är exempelvis mat där fler väntas dra ned på restaurangbesök för att i stället laga mat hemmavid. Precis som Unilever under gårdagen konstaterade visar undersökningen på att vi efter coronakrisen kommer köpa ytterligare dagligvaror, särskilt hygienprodukter, på nätet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.