måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Undersökning: Svenska marknadsförare stjäl gärna från andra kampanjer

Publicerad: 30 november 2022, 10:55

Plagiatdiskussionerna kommer och går i branschen. En ny studie visar att svenska marknadsförare är benägna att inspireras av andra kampanjer. Siffran är dubbelt så hög jämfört med andra länder.

Ämnen i artikeln:

NyheterKreativitet

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Resumé rapporterar frekvent om hur kampanjer anklagas för att vara lite väl lika en kreativ föregångare, senast i veckan. I samband med årets guldägg anklagades exempelvis tävlingens mest nominerade bidrag, Forsman & Bodenfors Tretorn-kampanj ”Sea level re-boot”, för idéstöld.

Optimizelys, tidigare Episerver, globala studie ”2022 Marketers Survey” jämför marknadsförares arbete i olika länder, däribland Sverige. En fråga i studien är varifrån marknadsförare hämtar inspiration i sitt arbete. Resultatet visar att svenska marknadsförare är betydligt mer villiga att ta inspiration från andra företag och tidigare kampanjer. Hela 37 procent av de svenska marknadsförarna uppger detta, jämfört med övriga länder där snittet är 22 procent.

LÄS MER: 10 rörelser i branschen som utmanar byråernas möjligheter att ta fram kreativa reklamidéer

– Kreativitet är kanske den viktigaste egenskapen hos marknadsförare. Att inspireras av andra är inte fel, men studier våra kunder har gjort i form av tester och experiment visar rätt tydligt att det inte går att kopiera sig till framgång. Vad som fungerar för ett företag fungerar nödvändigtvis inte för ett annat, säger Mårten Bokedal, produktstrateg på Optimizely i ett pressmeddelande. 

Studien visar också att svenska marknadsförare generellt föredrar att hitta inspiration på egen hand. I andra länder är det vanligast att besöka branschevents eller att diskutera kampanjidéer med kolleger. Svenskarna föredrar alltså i högre grad att hitta inspiration från media och från andra kampanjer.

Optimizelys 2022 Marketers survey består av svar från 900 marknadsförare i sex geografiska områden, däribland 100 från Sverige, verksamma i företag med minst 50 anställda. Studien genomfördes sommaren 2022.

LÄS MER

Flera plagiatdiskussioner i Guldägget – juryordföranden förnekar diskningar: ”Tar unicitet på stort allvar”

Idébråk om guldäggsfavoriten – Borg & Owilli ville få kredd jämte F&B: ”En allvarlig anklagelse”

Yasmine Winberg: Den hårfina gränsen mellan briljans och att bli diskad

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev