Rapporter
Utseende allt viktigare vid rekrytering - värst bland marknadsförare
Publicerad: 14 april 2021, 10:54
Foto: Tim Gouw
En ny rapport från TNG slår fast att pandemin gjort utseende till en allt viktigare faktor vid jobbsökande.
De digitala möten som följt i pandemins spår tycks ha skapat en än mer ytligare rekryteringsbransch. Det visar rekryteringsföretaget TNG:s årliga rapport, rapporterar tidningen Chef.
”Rekryteringstrenden lookism, eller beauty bias som den också kallas, är en nygammal trend som dessvärre fått ett uppsving under coronapandemin”, säger TNG enligt Chef.
Av statistiken framgår att 14 procent av de svarande misstänker att de blivit bortvalda på grund av sitt utseende. Det är inte helt främmande för rapportens svarande rekryterare. 46 procent av hr-specialisterna och 34 procent av cheferna svarar att de påverkas av kandidaternas utseende under en anställningsintervju. Underlaget består av 1000 svarande.
Av de olika sektorer som TNG tittat på visar det sig att finans- och marknadsföringsbranschen står ut som särskilt präglade av detta beauty bias. Som exempel uppgav 75 procent av personerna i ett experiment vid London Business School att de skulle anställa den snyggaste kandidaten, eftersom de uppfattade personen som mest kompetent.
”Detta kallas även ‘halo-effekten’, att omedvetet lyfta upp egenskaper som talang, ärlighet och intelligens hos snyggare människor”, skriver TNG enligt Chef.
Läs mer: Fyra framgångsfaktorer vid rekrytering – för dig som kandidat och för dig som rekryterar